بررسیها نشان میدهد که ۹۷ درصد از کاربرانی که برای اولین بار به سایت شما میآیند، بدون خرید کردن، آن را ترک میکنند و دیگر هرگز بازنمیگردند. مگر این که راهی برای بازگرداندن آنها پیدا کنید.
کمپینهای ریتارگتینگ دقیقاً بر همین مبنا طراحی میشوند. در آنها به کاربران یادآوری میشود که قبلاً به محصولات و یا خدمات کسب و کار شما علاقه نشان دادهاند. گوگل ادز، فیسبوک و لینکدین ادز، از مشهورترین پلتفرمهای ریتارگتینگ در دنیا هستند.
ریتارگتینگ برای بازاریابان امروزی یک ابزار حیاتی محسوب میشود. با استفاده از این ابزار، میتوان فروش کسب و کار را افزایش داد و تعداد مشتریان وفادار را بیشتر کرد.
تعریف ریتارگتینگ چیست؟
ریتارگتینگ (Retargeting) در لغت به معنای «هدفگیری مجدد» است و به نوعی از کمپینهای تبلیغاتی گفته میشود که در آن، تبلیغات بر اساس رفتارها و تعاملات گذشتهی کاربر، به او نمایش داده میشود. مثلاً شما ممکن است نام یک محصول را در گوگل جستوجو کنید یا از وبسایت یک کسبوکار بازدید کنید. بعداً زمانی که در حال تماشای یک ویدیو در یوتیوب هستید، تبلیغی مرتبط با آن محصول یا کسب و کار برایتان پخش میشود. این یکی از واضحترین مثالهای ریتارگتینگ است که برای کاربران اینترنت زیاد اتفاق میافتد.
چرا ریتارگتینگ نتیجه میدهد؟
پیش از این که یک فرد از شما خرید کند یا از خدمات شما استفاده کند، باید احساس کند که به صورت کامل شما را میشناسد. قانونی در مارکتینگ وجود دارد که میگوید یک فرد برای این که کاملاً برند شما را بشناسد، باید حداقل ۷ بار پیام برند شما را ببیند. با استفاده از ریتارگتینگ، اطمینان حاصل میکنید که مشتریان بالقوه، به اندازه کافی از برند شما آگاهی دارند. ضمن این که در این حالت، پیام شما فقط برای افرادی نمایش داده میشود که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان دادهاند. به این ترتیب تبلیغات شما هدفمندتر میشود و احتمال جذب مشتری بالا میرود.
ضمن این که ریتارگتینگ، نسبت به انواع سنتی تبلیغات، در هزینههای کسب و کار صرفه جویی میکند. در حالت عادی، شما باید تبلیغات کسب و کار خود را برای همه کاربران نمایش دهید. در این حالت به احتمال زیاد، اکثر کاربرانی که تبلیغات برایشان نمایش داده میشود، کوچکترین علاقه و نیازی به محصولات و خدمات شما ندارند. بنابراین هزینهای که برای آن کردهاید، به هدر میرود. اما در ریتارگتینگ، مطمئن هستید که کاربر مورد نظر، به محصولات و یا خدمات شما علاقهای هر چند کوچک نشان داده.
چه زمانی باید از ریتارگتینگ استفاده کرد؟
استراتژی ریتارگتینگ باید در کسبوکارهایی مورد استفاده قرار بگیرد که تعدادی کاربر و مشتری جذب کردهاند. گفته میشود اگر وبسایت شما حداقل ۱۰۰ بازدید ماهیانه دارد، میتوانید کمپین ریتارگتینگ خود را آغاز نمایید.
ریتارگتینگ یکی از روشهای مناسب برای تبلیغ محصولات پرفروش است. محصولاتی که مشتریان فعلی شما به آن علاقه دارند و احتمالا تعداد زیادی از کاربران دیگر نیز به آن نیاز دارند. با استفاده از این تکنیک بازاریابی، میتوانید فروش محصولات محبوب خود را بیش از پیش افزایش دهید.
همچنین ریتارگتینگ ابزار مناسبی برای معرفی محصولات جدید است. کاربرانی که به برند و وبسایت شما علاقه نشان دادهاند و پیشتر از آن بازدید کردهاند، بهترین جامعه هدف برای تبلیغ محصولات جدید هستند. نمایش تبلیغات شما برای چنین افرادی میتواند توجهشان را جلب کند. چرا که با برند و محصول قبلی شما آشنایی دارند و با احتمال خوبی به خرید از شما متمایل هستند.
مورد آخر هم افزایش آگاهی از برند با استفاده از ریتارگتینگ است. شما با هدف قرار دادن افرادی که به محصولات و خدمات مشابه شما علاقه نشان دادهاند، میتوانید این دسته از کاربران با برند خود آشنا کنید.
ریتارگتینگ چگونه کار میکند؟
در این بخش میخواهیم از منظر فنی نیز نگاهی به ریتارگتینگ و نحوه اجرای آن داشته باشیم. سعی میکنیم خیلی ساده توضیح دهیم که کمپینهای ریتارگتینگ چگونه عمل میکنند.
زمانی که یک کاربر از وبسایت شما بازدید میکند، یک کوکی در مرورگرش ذخیره میشود که مشخص میکند این کاربر از وبسایت شما بازدید کرده. قابلیت ذخیره دیتای مربوط به رفتار کاربر نیز در کوکیها وجود دارد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که صفحاتی که کاربر از آن بازدید کرده را شناسایی کرد. در واقع هر بار که کاربر از سایت شما و محصولات مختلف بازدید میکند، اطلاعات مرتبط با آن در کوکیای که مختص همین کاربر است، ذخیره میشود.
در مرحلهی بعدی، زمانی که کاربر به ایمیل خود یا شبکههای اجتماعی و یا هر وبسایت دیگری سر میزند، کوکی موجود در مرورگر، به پلتفرم تبلیغاتی اطلاع میدهد که این کاربر از چه سایتها و یا چه محصولاتی بازدید کرده. پلتفرم تبلیغاتی نیز با توجه به این اطلاعات، تبلیغاتی مرتبط با علایق کاربر به او نشان میدهد.
باید توجه داشت که در این نوع تبلیغات، هویت کاربر مشخص نیست و تنها اطلاعاتی که در اختیار پلتفرمهای تبلیغاتی قرار میگیرد، این است که کاربر به چه محصولات و زمینههایی علاقهمند است.
بنابراین به صورت کلی میتوان گفت که دیتای مربوط به رفتارهای کاربر و جستوجوهای او، در کوکیهای مرورگرها ذخیره میشوند و وبسایتها و پلتفرمهای دیگر از طریق این کوکیها، قادر میشوند تا تبلیغات متناسبی را به کاربر نشان دهند.
مزایای ریتارگتینگ
- افزایش بازگشت کاربران: تحقیقات نشان داده که ریتارگتینگ موجب افزایش بازگشت کاربران به سایتها میشود. یعنی احتمال بازگشت کاربری که فقط یک بار از سایت شما بازدید کرده را افزایش میدهد.
- افزایش فروش و درآمد: افزایش بازگشت کاربران، به معنی بالا رفتن شانس شما برای فروش بیشتر است. در نتیجه فروش و درآمد شما بیشتر خواهد شد.
- افزایش آگاهی از برند: ریتارگتینگ کمک میکند تا افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند.
تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟
در دنیای بازاریابی گاهی از ریتارگتینگ با نام ریمارکتینگ (Remarketing) نیز یاد میشود. هر چند که این دو شباهتهای بسیاری دارند، اما یکی نیستند. هر دو استراتژیهایی هستند برای برگرداندن کاربرانی که از سایت بازدید کردهاند، ولی خرید نکردهاند. اما شیوه و متد آنها متفاوت است.
در ریتارگتینگ تلاش میشود تا با نمایش تبلیغات در وبسایتها و اپلیکیشنهای مختلف، کاربر به سایت بازگردد. اما در ریمارکتینگ، این کار از طریق کانال ارتباطی ایمیل صورت میگیرد. مثلاً کاربری به سایت شما سر زده و یک یا چند محصول نیز در سبد خریدش قرار داده، اما خریدش را نهایی نکرده. حالا شما یک ایمیل برایش ارسال میکنید و به او یادآوری میکنید که خریدش را کامل کند. این یادآوری ممکن است برای تشویق کاربر، حاوی یک تخفیف ویژه نیز باشد. با این کار شما در واقع ریمارکتینگ انجام دادهاید.