مدل پیش‌بینی کننده یا Predictive Model، یک مدل ریاضیاتی است که با استفاده از دیتا و الگوهای گذشته، رویدادهای آینده را پیش‌بینی می‌کند. مدل پیش‌بینی کننده زیرمجموعه‌ای از تحلیل‌های پیش‌بینی کننده (predictive analysis) و تحلیل دیتا (data analysis) محسوب می‌شود. در همه این نوع تحلیل‌ها، تلاش می‌شود تا با استفاده از دیتای موجود، فعالیت‌ها، رفتارها و ترندهای آینده پیش‌بینی شود.

به طور مثال در بازاریابی دیجیتال، این مدل می‌تواند میزان کیفیت یک لید را پیش‌بینی کند. یا این که احتمال کلیک کردن کاربر بر روی یک لینک یا احتمال اقدام به خرید را پیش‌بینی نماید. از این ظرفیت می‌توان در بخش‌های مختلفی از کسب و کار استفاده کرد. بنابراین آشنایی با این مدل و نحوه کار آن، می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد کسب و کار خود را از زوایای مختلف بهبود دهید.

مدل پیش‌بینی کننده همچنین می‌تواند برای ایجاد سناریوهای «چه می‌شد اگر» (what if) نیز کمک کننده باشد. یعنی با استفاده از این مدل‌ها می‌توانیم بفهمیم که اگر یک تصمیم را در گذشته متفاوت می‌گرفتیم، چه نتیجه‌ای در حال حاضر رخ می‌داد.

انواع مدل های پیش‌بینی کننده

راه‌های مختلفی برای دسته‌بندی مدل‌های پیش‌بینی کننده وجود دارد. اما یکی از مرسوم‌ترین و برجسته‌ترین روش‌های دسته‌بندی این مدل‌ها، تقسیم آن‌ها بر اساس نظارت (supervised) یا عدم نظارت (unsupervised) است:

هر کدام از انواع مدل‌ها، دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و با توجه به ویژگی‌های کسب و کار و داده‌های موجود مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً در برخی موارد، ممکن است تحلیل رگرسیون آماری استاندارد، نتیجه بهتری داشته باشد و پیش‌بینی قوی‌تری ارائه کند. در موارد دیگر نیز ممکن است به مدل‌های پیچیده‌تر و یادگیری ماشین احتیاج داشته باشیم. به طور مثال، در یک بیمارستان برای زمان‌بندی وقت مریض‌ها، استفاده از تکنیک‌های آماری کلاسیک کافی است. اما برای بهینه‌سازی ارجاع مریض‌ها به پزشکان، ممکن است به دیپ لرنینگ (deep learning) نیاز داشته باشیم.

مدل های پیش بینی کننده چگونه کار می‌کنند؟

دانشمندان علوم داده (data scientists) بعد از جمع آوری دیتای مورد نیاز، در مورد انتخاب مدل صحیح، تصمیم گیری می‌کنند. رگرسیون خطی یکی از ساده‌ترین انواع مدل‌های پیش‌بینی کننده است. مدل‌های خطی، دو متغیر مرتبط با هم را می‌گیرند (یک متغیر وابسته و دیگری غیر وابسته) و با ترسیم یک نمودار x-y ارتباط این دو متغیر را مشخص می‌کنند. این ساده‌ترین مثال برای نحوه کار مدل‌های پیش‌بینی کننده است.

مشهورترین روش‌های پیش بینی

تعدادی از مشهورترین و معروف‌ترین روش‌های پیش بینی آماری را در ادامه آورده‌ایم:

همان گونه که شاید مشخص هم باشد، پیچیده ترین مدل‌های پیش بینی کننده، به شبکه‌های عصبی مرتبط هستند. این مدل از یادگیری ماشین، حجم بسیار بالایی از داده‌ها را بررسی می‌کند و به دنبال ایجاد ارتباط میان متغیرهای مختلف می‌گردد. این مدل‌ها قادر هستند تا با بررسی میلیون‌ها داده، کوچکترین ارتباط‌ها میان آن‌ها را پیدا کنند.

الگوریتم های رایج در مدل های پیش بینی کننده

مزایای مدل های پیش‌بینی کننده

تعدادی از مهم‌ترین مزیت‌های این مدل‌ها در ادامه آمده است:

کاربرد مدل های پیش بینی کننده چیست؟

در گذشته مدل‌های پیش‌بینی کننده بیشتر در هواشناسی و پیش‌بینی وضعیت آب و هوا کاربرد داشتند. اما امروزه از این مدل‌ها در بسیاری از کسب و کارها استفاده می‌شود. تکنیک‌های امروزی پیش‌بینی کننده، بسیار پیشرفته شده‌اند و می‌توانند با تحلیل دیتاهای یک سازمان یا کمپانی، ریسک‌ها و فرصت‌های احتمالی آن‌ها در آینده را پیش‌بینی نمایند.

یکی از مهم‌ترین کاربرد این مدل‌ها، استفاده از آن‌ها در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال است. این مدل‌ها با تحلیل دیتای موجود در مورد وبگردی کاربران، پیش‌بینی می‌کنند که کاربر احتمالا به چه محصولی علاقه‌مند است و احتمال کلیک کردن او بر روی چه تبلیغاتی بیشتر است.

همچنین برخی از پلتفرم‌ها برای تشخیص پیام‌های اسپم از مدل‌های پیش‌بینی کننده استفاده می‌کنند.

این مدل‌ها در تشخیص جعل و تقلب نیز کاربرد زیادی دارند. مدل‌های پیش‌بینی کننده با بررسی دیتای مربوط به جعلیات گذشته، فعالیت جعلی احتمالی آینده را تشخیص می‌دهند.

از دیگر کاربردهای مدل های پیش بینی کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *