زمانی که به صورت کلی در مورد پلتفرم داده مشتریان یا CDP صحبت می‌کنیم، مزایا و کاربردهای فراوانی را برای آن نام می‌بریم. اما شاید بهتر باشد برای درک بهتر مزایای این پلتفرم، به مثال‌های عینی در دنیای واقعی بپردازیم و ببینیم معروف‌ترین برندهای دنیا چگونه از این پلتفرم بهره برده‌اند. در ادامه ۷ برند معروف دنیا را بررسی کرده‌ایم که با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و استفاده از پلتفرم داده مشتریان توانسته به آن‌ها کمک کند.

در مورد هر برند، چالش‌هایی که پیش از استفاده از CDP با آن مواجه بوده‌اند را ذکر کرده‌ایم و سپس اشاره کرده‌ایم که CDP چه راه حل‌هایی ارائه کرده و نتایج آن چگونه بوده است.

۱) Yves Rocher

Yves Rocher یک برند فرانسوی تولید محصولات آرایشی است که در سال ۱۹۶۵ تأسیس شده و در حال حاضر در بیش از ۸۸ کشور دنیا فعالیت می‌کند.

چالش‌ها:

راه‌حل‌ها:

در صفحه محصولات، کاربران هم می‌توانند محصولات مختلف را به صورت تکی خریداری کنند و هم این که پیشنهاد ویژه‌ای (با تخفیف) برای هر کدام، برای خرید چند محصول با هم ارائه می‌شود. ۳۰ درصد از خریدهای اول کاربران، به خرید از این محصولات چندتایی تعلق دارد.

زمانی که کاربر بدون انجام خرید از سایت بازدید می‌کند، یک ایمیل اتوماتیک برایش ارسال می‌شود که محصولات مختلف را بر اساس صفحاتی که از آن‌ها بازدید کرده، به او پیشنهاد می‌کند.

به صورت کلی برای ۳ هدف مختلف از ایمیل استفاده می‌شود:

نتیجه افزایش ۱۲۰۰ درصدی نرخ کلیک بر روی ایمیل‌ها در مقایسه با زمانی است که ایمیل‌ها به صورت فله‌ای ارسال می‌شد.

۲) DeLonghi

DeLonghi یک برند تولید لوازم خانگی است که در ایتالیا واقع شده است.

چالش‌ها:

راه حل‌ها:

در وبسایت این برند، پاپ آپ‌هایی به نمایش درمی‌آید که از کاربر می‌خواهد در ازای تخفیف، در خبرنامه سایت عضو شود. بعد از جذب لید از این طریق، لیدها پرورش داده می‌شوند و تلاش می‌شود یک رابطه قوی شکل بگیرد.

با استفاده از این روش، تبدیل کاربران ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.

ساختن لندینگ پیج برای ثبت نام در کارگاه‌های آشپزی یکی دیگر از روش‌های جذب لید بوده است. همچنین برای این کاربران، ایمیل‌های اتوماتیک (بر اساس الگوهای رفتاری) ارسال می‌شود که در آن‌ها دستورالعمل غذاهای مختلف وجود دارد. ۵۲ درصد از پیام‌های ارسالی توسط کاربران باز می‌شوند (OR rate=52%)

۳) new balance

new balance یک برند تولید کفش و پوشاک ورزشی است که در بوستون آمریکا واقع شده است.

چالش‌ها:

راه حل‌ها:

با استفاده از دیتای کاربران و الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، خریدهای کاربران به کاربران دیگری که رفتار مشابه با آن‌ها داشتند، پیشنهاد می‌شد.

همچنین سیستم به صورت اتوماتیک به کاربرانی که ۳۰ تا ۶۰ روز غیرفعال بودند، پیامی حاوی پیشنهادهای اختصاصی می‌فرستاد.

نتیجه ۲۰۰ درصد افزایش در نرخ باز شدن و نرخ کلیک در مقایسه با پیام‌های فله‌ای بود.

۴) T Mobile

T Mobile یک شرکت مخابراتی آلمانی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آلمان، هلند و آمریکا خدمات ارائه می‌کند.

چالش‌ها:

راه حل‌ها:

بعد از این که کاربر از وبسایت این برند بازدید می‌کند، اما خریدی انجام نمی‌دهد، یک ایمیل حاوی موارد زیر برایش ارسال می‌شود:

نتیجه نرخ ۵۷ درصدی باز شدن ایمیل‌ها و نرخ ۱۹ درصدی کلیک بود.

همچنین خبرنامه این برند حاوی موارد زیر است:

نتیجه افزایش ۵۰ درصدی نرخ باز شدن و نرخ کلیک بر روی ایمیل بود.

۵) vodafone

Vodafone نیز یک شرکت مخابراتی بریتانیایی است که دومین شرکت بزرگ مخابراتی در دنیا محسوب می‌شود.

چالش‌ها:

راه حل‌ها:

زمانی که کاربران ناشناس از سایت بازدید می‌کنند، در یک پنجره پاپ‌آپ به آن‌ها پیشنهاد می‌شود تا در ازای ایمیلشان، یک تخفیف ویژه در اختیارشان قرار بگیرد. این تخفیف ویژه بر روی محصولی اعمال می‌شود که کاربر به آن علاقه بیشتری نشان داده (مثلاً از صفحه آن بازدید کرده).

نتیجه این کار افزایش ۲۲۰ درصدی نرخ تبدیل بود.

همزمان هر کاربری که ایمیل خود را در اختیار وبسایت این برند قرار می‌دهد، یک ایمیل خوش‌آمدگویی دریافت می‌کند که شامل این موارد است:

این ایمیل‌ها دارای ۵۴ درصد نرخ باز شدن و ۲۷ درصد کلیک هستند که رقم قابل توجهی است.

۶) Oriflame

Oriflame یک برند آرایشی-بهداشتی سوئدی است.

چالش‌ها:

راه حل‌ها:

ایمیل‌های خودکاری برای مشتریان ارسال می‌شد که در آن‌ها پیشنهادهایی که مطابق با آخرین خریدهای آن‌ها بود یا این که مکمل آن‌ها بود، در آن ایمیل‌ها وجود داشت. با این روش نرخ باز شدن ایمیل‌ها ۱۶۲ درصد افزایش یافت.

از ویژگی‌های زیر برای دسته‌بندی مشاورین آرایشی-بهداشتی و اجرای کمپین هدفمند استفاده می‌شود:

کمپین‌هایی که با استفاده از سگمنتیشن و دسته‌بندی اجرا شد، ۳۰ درصد نرخ باز شدن و کلیک بالاتری داشتند.

۷) 4Finance

4finance یک موسسه مالی-اعتباری است که در سطح اروپا و آسیا فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی آن‌ها در کشور لتونی واقع شده است.

چالش‌ها:

راه حل‌ها:

برای مشتریانی که اجازه ارسال ایمیل را نداده بودند، پیام‌هایی در قالب پاپ‌آپ در وبسایت نمایش داده می‌شد. در این پیام از کاربر خواسته می‌شد تا تنظیمات ایمیلی خود را تغییر دهد و پیشنهادهای ویژه‌ای را در قالب ایمیل دریافت کند. نرخ تبدیل این کار ۱۲ درصد بود.

کاربران ناشناسی که بیش از ۲ دقیقه در سایت فعالیت می‌کنند و حداقل ۵ صفحه را بازدید می‌کنند هدف قرار می‌گیرند. در اینجا تلاش می‌شود تا تولید لید اتفاق بیفتند و مشخصات کاربر در قالب یک پنجره پاپ‌آپ از او پرسیده می‌شود. (نام، تلفن و ایمیل).

اطلاعات لیدهای تولید شده مستقیماً به مرکز تماس انتقال می‌یابد تا آن‌ها سریعاً با آن‌ها تماس بگیرند و پیشنهادهای ویژه را ارائه کنند. نرخ تبدیل کاربران ناشناس به لید ۷ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *