اتوماسیون بازاریابی، نرمافزاری است که باعث میشود فرآیندهای بازاریابی بهطور خودکار و در مسیر تعیینشده عمل کنند. فرض کنید تمام بخشهای یک کمپین بهصورت اتوماتیک در مسیر درست هدایت شود، در این شرایط دیگر برای رسیدن به اهداف کسبوکار جای نگرانی نیست. در این مقاله سعی کردیم روی این موضوع تمرکز کنیم که چگونه اتوماسیون بازاریابی میتواند برای کسبوکارها مفید باشد. اساسا میتوان گفت که اتوماسیون بازاریابی به سادهسازی فعالیتهای بازاریابی کمک میکند و کاربردهای زیادی دارد که در این مطلب به معرفی 7 کاربرد مهم آن میپردازیم.
اتوماسیون بازاریابی چیست؟
اتوماسیون بازاریابی یا Marketing Automation، به معنی استفاده از یک پلتفرم نرمافزاری برای ادغام، ایجاد و اتوماتیکسازی فعالیتهای بازاریابی است. این پلتفرم به تیم بازاریابی کمک میکند تا فرآیندهای تکراری در کانالهای متعدد مثل بازاریابی ایمیلی، پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی، برگزاری کمپینهای تبلیغاتی و… را بهصورت اتوماتیک انجام دهند. اتوماسیون بازاریابی با اتوماتیک کردن بسیاری از فرآیندها، به بهبود کارآیی، افزایش شاخصهای کلیدی عملکرد، فروش بیشتر و جذب درآمد کمک میکند. امروزه همه سازمانها به دنبال این هستند که با کمترین هزینه، رشد سریع و درآمد بیشتری داشته باشند؛ این نرمافزار با خودکارسازی وظایف تکراری به تیمهای بازاریابی این امکان را میدهد که برای زمان و منابع خود برنامهریزی دقیقتری داشته باشد و افراد، فرآیندها و فناوری خود را برای دستیابی به این اهداف هماهنگ کنند.
کاربردهای اتوماسیون بازاریابی
اگر به چالشهای رایجی که کسبوکارها با آن مواجه هستند توجه کنیم، میبینیم که فروش و درگیر نگه داشتن مشتری در طول سفر او، همواره در اولویت همه شرکتها قرار دارد. برای دستیابی به چنین هدفی، دادههای مختلفی در رابطه با مخاطب وجود دارد که نرمافزار اتوماسیون بازاریابی با استفاده از این اطلاعات به سادهسازی گردشهای کاری و مقابله با این چالشها کمک میکند. در ادامه هفت مورد از کاربردهای اتوماسیون بازاریابی را به شما معرفی خواهیم کرد:
1. بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ نوعی استراتژی است که در آن تیم بازاریابی، ایمیلهای تبلیغاتی خود را بهصورت زمانبندیشده و با برنامهریزی برای مشترکین، مخاطبان و مشتریان خود ارسال میکنند. این استراتژی، به مارکترها این امکان را میدهد تا بتوانند پیامهای شخصیسازیشده و متناسب با نیازمندیهای مشتریان طراحی و تهیه کنند.
به زبان سادهتر، ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای قدرتمند و کاربردی اتوماسیون بازاریابی است که به شما کمک میکند با استفاده از گردش کار اتوماتیک، پیام مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب انتقال دهید. این کار مزایای زیادی برای شرکت خواهد داشت:
- تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل
- تعامل با مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان فعلی
- افزایش کارآیی
- افزایش اینگیجمنت
2. کمپینهای بازاریابی موثر و کارآمد
در دنیای بازاریابی مدرن، کمپینهای موفق به بازاریابی هدفمند متکی هستند. همانطور که میدانید، یک کمپین زمانی موثر خواهد بود که پیام مناسب را به فرد مناسب و در زمان مناسب ارائه کند. قبل از ابداع اتوماسیون بازاریابی، بازاریابان مجبور بودند کمپین را با رویکرد آزمون و خطا پیش بگیرند. در این رویکرد با اتفاقات تصادفی، هیچ راهی برای آگاهی از اینکه دقیقا چه چیزی روی مخاطب موثر است وجود نداشت.
یکی از کاربردهای اتوماسیون بازاریابی، ارزیابی خودکار کمپینهای تبلیغاتی است که به شما کمک میکند یک کمپین موثر و کارآمد داشته باشید. ورود اتوماسیون بازاریابی به عرصه کمپینهای تبلیغاتی به کسبوکارها کمک کرد تا بهراحتی بازدیدکنندگان وبسایت خود را شناسایی کنند و لیدهای فروش را افزایش دهند. زمانیکه تیم بازاریابی بداند برای چه کسانی و با چه ویژگیهای رفتاری بازاریابی میکند، قطعا در سفر مشتری و همراهی او در این سفر، موفقتر خواهد بود.
3. شخصیسازی
آیا میدانید که مشتریان در هر لحظه به دنبال چه چیزی هستند؟ هر یک از اقدامات مشتریان بالقوه، یک تکه جدید از پازل استراتژی بازاریابی شما است. این دادهها، اطلاعات مفیدی هستند که ردیابی رفتارهای مخاطب را امکانپذیر میکنند درحالیکه در گذشته، چنین کاری بهصورت دستی قابل بررسی نبود. یکی از کاربردهای نرمافزار اتوماسیون بازاریابی این است که کسبوکارها میتوانند با بهرهگیری اطلاعات ورودی از کانالهای مختلف مثل وبسایت، درک عمیقتری از نیاز و سلیقه مشتری داشته باشند تا بتوانند از محتوای مناسب، در زمان مناسب استفاده کنند. ایجاد گردش کاری شخصیسازی شده (Personalized Workflow) برای هر مشتری، او را به سمت محتوای مفید و مورد نیازش هدایت خواهد کرد که منجر به تعامل بیشتر با مشتری و وفاداری وی خواهد شد.
4. سادهسازی فرآیندها
اتوماسیون بازاریابی به شما کمک میکند با فرآیندهای سریع و ساده، مشتریان را در مرکز توجه خود قرار دهید. واحد بازاریابی میتواند با کمک این نرمافزار اقدام به ساخت تیمهای مختلفی کند که برای بهتر شدن سفر مشتری بهصورت تخصصی تلاش میکنند. با سادهسازی فرآیندها میتوان اطلاعات یکپارچهای از اولین تا آخرین فعالیت مشتری جمعآوری کرد و تجربهای فراتر از حد انتظار مشتری به او ارائه کرد. با اتوماسیون بازاریابی، دیگر نیازی به رویههای پیچیده برای دستیابی به هدف نیست، زیرا همهچیز بهطور خودکار در حافظه مرکزی دادههای شرکت ذخیره میشود و سابقه گردش کارهای قبلی میتواند به اولویتبندی وظایف تیم کمک کند.
5. یکپارچهسازی دادهها
یکی از مهمترین کاربردهای اتوماسیون بازاریابی تحلیل یکپارچه اطلاعات است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، رفتارهای مشتری شما در کانالهای مختلف مثل وبسایت، دادههای شما برای تعیین استراتژی بازاریابی هستند. اتوماسیون بازاریابی، تونلی برای ردیابی این اطلاعات مهم است که در حالت عادی دسترسی به آنها برای هیچکس، کار آسانی نیست. این نرمافزار با دریافت دادههای موردنیاز و تحلیل یکپارچه میتواند درک کاملی از نیاز مشتریان ارائه کند و در زمان مناسب، محتوای درستی در اختیار مخاطب قرار دهد.
6. حفظ مشتری
نمیتوان از مشتریان انتظار داشت که با چند خرید، مشتری دائمی یک برند باشند. گاهی اوقات باید با ایجاد و حفظ انگیزه در مشتری، او را در دایره مشتریان وفادار نگه داشت. مشتریان وفادار تمایل بیشتری برای هزینه کردن بابت محصولات و خدمات یک برند خاص خواهند داشت. در این مرحله، داشتن یک نرمافزار اتوماسیون بازاریابی میتواند تاثیر زیادی روی حفظ مشتریان داشته باشد. این نرمافزار با ردیابی مشتریان و اقدامات اتوماتیک، مشتریان را مجددا با خدمات و محصولات برند درگیر کرده و حضور خود را به آنها یادآور میشود. این موضوع باعث میشود تا مشتریانی که مدتها فعالیتی نداشتهاند یا سبد خرید نیمهکاره دارند، دوباره تمایل به خرید داشته باشند.
7. بازاریابی از طریق کانالهای مختلف
با توجه به اینکه سفر مشتری معمولا غیرخطی است، کمپینهای تبلیغاتی باید توسط کانالهای مختلف پشتیبانی شوند. بنابراین برندها رسانههای بیشتری برای جلبتوجه مشتریان در اختیار دارند. اتوماسیون بازاریابی با ادغام تمام دادهها و ابزارهای مدیریت کمپین، دستیابی به این امر را آسان میکند. این نرمافزار به مارکترها کمک میکند تا برای هدف قرار دادن مخاطب، از کانالهای مختلف بهرهمند شوند تا بتوانند پیام یا محتوای اختصاصی مشتری را در بهترین نقطه از سفر مشتری به او ارائه کنند. این فرآیند موجب برقراری یک ارتباط دوطرفه بین برند و مشتری خواهد شد.
اتوماسیون بازاریابی بدون دیتا، همچون زنبور بیعسل است!
زمانیکه اتوماسیون بازاریابی با دادههای کافی از مشتری یکپارچه شود، زمینه مناسبی برای برقراری روابط سالم و طولانیمدت با مشتری فراهم خواهد شد. اما سوال اینجاست که اطلاعات ورودی درست و کافی را از کجا تهیه کنیم؟ بهترین راهکار برای کنترل دادههای ورودی، استفاده از یک پلتفرم داده مشتریان (CDP) است. دیپین به عنوان یک CDP، با جمعآوری دیتای کاربران از کانالهای مختلف و یکپارچهسازی آنها، اطلاعات کاملی در اختیار اتوماسیون بازاریابی قرار میدهد تا به اهداف بلندمدت و کوتاهمدت خود دست پیدا کند. این پلتفرم با ثبت جزییات رفتار و اطلاعات کاربران، به تیم بازاریابی کمک میکند تا تحلیل جامعتری داشته باشند و با دادههای درست و معتبر، اتوماسیون بازاریابی را در سازمان پیاده کنند. دیپین، راه حلی است که اتوماسیون بازاریابی شما را از وضعیت زنبور بیعسل نجات میدهد.