روز به روز بازاریابان و کسبوکارهای بیشتری با اصطلاح مارتک (MarTech) و ابزارهای آن و مهمتر از همه، اهمیت آن آشنا میشوند. استفاده از تکنولوژی در بازاریابی، اتفاق جدیدی نیست. اتفاق جدید این است که کسبوکارهای متوسط و کوچک نیز به استفاده از ابزارهای مختلف فناوری در بازاریابی روی آوردهاند.
رشد صنعت مارتک در هر سال نیز چشمگیر است. بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، ارزش صنعت مارتک ۲۰ درصد افزایش یافت. میتوان دریافت که سرمایهگذاری بر روی بازاریابی هر ساله در هر حال افزایش است و کسبوکارهای بیشتری حاضر شدهاند تا بر روی ابزارها و پلتفرمهای دیجیتال سرمایهگذاری کنند. اما چرا این اتفاق افتاده و اهمیت مارتک در چیست؟ مهمتر از آن این که اصلاً مارتک معنایش چیست؟ در ادامه به شرح این موارد میپردازیم.
مارتک (MarTech) چیست؟
مارتک از ترکیب دو کلمهی انگلیسی Marketing (به معنای بازاریابی) و Technology (به معنای فناروی یا همان تکنولوژی) درست شده و ترجمهی «فناوری بازاریابی» برای آن در فارسی انتخاب شده است. منظور از مارتک، مجموعهای از ابزارها و فناوریهایی است که بازاریابها از آنها برای اطلاعرسانی، برنامهریزی و اجرای کمپینهای خود بهره میبرند.
چرا مارتک اهمیت دارد؟
این که روز به روز بر تعداد افرادی که از مارتک سخن میگویند، افزوده میشود و کسبوکارهای بیشتری به استفاده از این ابزارها روی میآورند، یک دلیل ساده دارد: آن هم این که استفاده از مارتک نتایج مثبتی را برای کسبوکارها به بار میآورد. کسبوکارها رقبای خود را میبینند که با استفاده از ابزارهای مارتک، رشد سریعی را تجربه میکنند و تصمیم میگیرند برای عقب نماندن از رقابت، از ابزارهای مارتک استفاده کنند.
دلیل موفقیت و مثبت بودن نتایج استفاده از مارتک را نیز میتوان خیلی ساده بیان کرد: استفاده از دیتا. پیشرفت تکنولوژی ابزارهایی را در اختیار ما قرار داده که به سادگی میتوانیم دیتای دریافت شده از سمت کاربران را ذخیره و تحلیل کنیم و با استفاده از نتایج تحلیل دیتا، در مورد سیاستها و استراتژیهای بازاریابی تصمیمگیری کنیم. ضمن این که ابزارهای مدرن مارتک، یکپارچگی و پیوستگی میان بخشهای مختلف ایجاد کردهاند و استفاده از دیتای بخشهای مختلف یک کسبوکار آسانتر از قبل شده است.
تمرکز بر روی دیتای کاربران و تحلیل دیتا باعث شده تا کسبوکارها بتوانند تجربهای شخصیسازیشده برای کاربران رقم بزنند.
ابزارهای مارتک چه هستند؟
بعد صحبت از مارتک و این که مارتک مجموعهای از ابزارهاست که به شما در زمینه بازاریابی کمک میکند، این سوال پیش میآید که این ابزارها دقیقاً چه هستند و مثالهای آن چیستند. در ادامه تعدادی از معمولترین ابزارهای مارتک که توسط کسبوکارهای کوچک و متوسط مورد استفاده قرار میگیرند را معرفی میکنیم.
سیستمهای مدیریت محتوا (CMS)
سیستم مدیریت محتوا (Content Management System یا CMS) به ابزارهایی گفته میشود که کسبوکارها به وسیلهی آنها، مدیریت وبسایت و وبلاگ و به صورت کلی، انتشار محتوای خود را مدیریت میکنند. وردپرس از معروفترین CMS ها در دنیاست و حدود ۴۰ درصد از وبسایتها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنند.
CMS ها با این هدف طراحی شدند که حتی افرادی که دانش بالایی از فناوری و کامپیوتر ندارند، بتوانند وبسایت خود را طراحی کنند.
ابزارهای سئو (SEO)
سئو (Search Engine Optimization) به معنای بهینهسازی برای موتورهای جستوجو است. در بخش قبلی، سیستمهای مدیریت محتوا که از آنها برای مدیریت وبسایتها استفاده میشوند را معرفی کردیم. برای این که وبسایت کسبوکارها در اینترنت دیده شوند، باید در صفحات اصلی نتایج موتورهای جستوجو حضور داشته باشند. در واقع تلاش کسبوکارها این است که زمانی که کاربران کلمات کلیدی مربوط به کسبوکارشان را جستوجو میکنند، وبسایت آنها در صفحه اول و ترجیحاً در بین نتایج اول حضور داشته باشند. برای رسیدن به این نتیجه باید از تکنیکها و ابزارهای سئو استفاده کرد.
ابزارهای سئو به کسبوکارها کمک میکند تا محتوا و وبسایت خود را بهینه سازی کنند و امتیاز بیشتری را از موتورهای جستوجو بگیرند.
پلتفرم های مدیریت ایمیل مارکتینگ
بر خلاف تصور عمومی، ایمیل و بازاریابی ایمیلی همچنان تأثیرگذار هستند و بنابراین در استراتژیهای بازاریابی کسبوکارها حضور دارند.
تحلیل دیتا این فرصت را به ما میدهد که کاربران و مشتریان خود را به گروهها یا همان سگمنتهای مختلف تقسیم کنیم. از این طریق میتوان ایمیلهایی شخصیسازیشده برای هر سگمنت ارسال کرد و این کار با استفاده از پلتفرمهای مدیریت ایمیل مارکتینگ میسر میشود.
پلتفرم های مدیریت شبکه های اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی به هستهی اصلی بازاریابی و ارتباط با مشتریان تبدیل شدهاند. میتوان با قاطعیت گفت که در حال حاضر موفقیت در عرصه بازاریابی، خصوصاً بازاریابی دیجیتال، بدون حضور در شبکههای اجتماعی امکان پذیر نیست.
شبکههای اجتماعی در عین حال که برای انتشار محتوا و تعامل با مشتریان و کاربر اهمیت دارند، از نظر دریافت چشم انداز و دیتا نیز مهم هستند. در واقع شبکههای اجتماعی نیز یکی از کانالهایی است که میتوان از آن دیتا دریافت کرد و از تحلیل آن در تعیین استراتژیهای سوشال مارکتینگ استفاده کرد.
مثلاً با استفاده از ابزارهای مارتک و با تحلیل دیتای شبکههای اجتماعی، میتوان دریافت که چه نوع محتوایی با بیشترین استقبال از طرف مخاطبین روبهرو میشود و بیشترین اینگیجمنت را دریافت میکند. یا این که چه نوع محتواهایی شانس بیشتری برای ترند شدن دارند. از این طریق میتوان یک برنامه ریزی دقیق و کامل برای تقویم محتوایی انجام داد و به پیشرفت برند در شبکههای اجتماعی کمک کرد.
پلتفرم های مدیریت داده مشتریان (CDP)
در بین ابزارهای مربوط به جمعآوری و داده مشتریان و کاربران، ابزارهای زیادی وجود دارد. اما میتوان گفت که پلتفرم داده مشتریان یا CDP مهمترین و شاید بهترین ابزار در این حیطه است. CDP یکی از معدود پلتفرمهایی است که امکان جمعآوری تمام دادهها را به صورت یکپارچه و پیوسته در یک دیتابیس مرکزی را ایجاد میکند.
کسبوکارها میتوانند دیتاهای جمعآوری شده توسط CDP را در اختیار ابزارهای تحلیلی قرار دهند و با استفاده از نتایج آن، یک بازاریابی بهینه را انجام دهند که نتایج بسیار بهتری نسبت به شکلهای قدیمی بازاریابی به ارمغان خواهد آورد.
از قابلیتهای CDP این است که برای هر کاربر پروفایل میسازد و اطلاعات مربوط به هر کاربر در پروفایلش ذخیره میشود. به طوری که شما میتوانید فعالیتها و تعاملات هر کاربر را مشاهده کنید و بر اساس آن، یک بازاریابی اختصاصی و شخصیسازیشده برای هر یک انجام دهید.