ایونت (Event) یا رویداد یکی از اصطلاحات پرکاربرد در برنامه نویسی، خصوصاً برنامه نویسی وب است. در حوزه دیتا و پلتفرم داده مشتریان (CDP) نیز با این مفهوم زیاد سر و کار داریم. چرا که بخشی از دیتای کاربران از ایونتها تشکیل شده است.
وقتی میگوییم پلتفرم داده مشتریان، ایونتهای کاربران را ثبت و ضبط میکند، برای بسیاری این سوال پیش میآید که ایونت یعنی چه و دقیقاً به چه چیزهایی ایونت گفته میشود؟ به همین خاطر قصد داریم تا در این مقاله آموزشی، به تشریح این مفهوم بپردازیم و جزییات آن را توضیح دهیم. در ادامه نیز توضیحاتی در رابطه با ارتباط ایونت و پلتفرم داده مشتریان مطرح میکنیم.
ایونت event چیست؟
ایونتها اتفاقات و رویدادهایی هستند که در یک سیستم رخ میدهند و سیستم این موارد را به اطلاع شما میرساند تا کدی برای آن در نظر بگیرید تا به این اتفاق واکنش نشان دهد.
مثلاً اگر کاربر بر روی یک دکمه کلیک کند، برایش یک باکس اطلاعات باز شود. یا زمانی که ماوس را بر روی یک آیتم میبرد، یک نوار اطلاعات جدید برایش باز شود.
به عبارت دیگر میتوان این گونه گفت که ایونتها در واقع سیگنالهایی از سوی سیستم هستند که به رخ دادن یک اتفاق خاص اشاره میکند. حالا برنامه نویس میتواند مکانیسمی تعریف کند که وقتی این سیگنال صادر شد، یک واکنش در پاسخ به آن اتفاق بیفتد.
به طور خاص در حیطه برنامه نویسی وب، ایونتها در مرورگرهای وب اتفاق میافتند و انواع مختلفی دارد. مثلاً:
- کاربر بر روی یک آیتم کلیک کنید
- کاربر ماوس را بر روی یک آیتم ببرد
- کاربر بر روی یک دکمه از کیبوردش بزند
- کاربر اندازه صفحه مرورگر را تغییر دهد یا صفحه را ببندد.
- بارگذاری یک صفحه به پایان برسد.
- یک فرم ثبت شود.
- یک ویدیو پلی شود، متوقف شود یا به پایان برسد.
- یک ارور (خطا) رخ بدهد.
همانطور که مشاهده میکنید، انواع ایونت در وب بسیار زیاد هستند و داشتن دیتای هر کدام از اینها میتواند خیلی چیزها را برای ما روشن کند.
در برنامه نویسی برای واکنش نشان دادن به یک ایونت، از event handler استفاده میشود.
ایونت هندلر Event handler چیست؟
همانطور که در بالا اشاره کردیم، در برنامه نویسی وب برای واکنش نشان دادن به یک ایونت از event handler استفاده میکنیم. Event handler یک بلاک کد (معمولاً به زبان جاوااسکریپت) است که وقتی یک ایونت اتفاق میافتد، اجرا میشود.
نکته این که گاهی به ایونت هندلر، event listener نیز گفته میشود. با وجود این که هر دوی اینها (event handler و event listener) کارهایی در یک راستا انجام میدهند، اما یکی نیستند. Event listener بخشی از کد است که منتظر اتفاق افتادن ایونت است. یا به عبارت دیگر اتفاق افتادن ایونت مورد نظر را به اطلاع event handler میرساند و این بخش از کد نیز اجرا میشود.
باید به این نکته نیز تأکید کرد که ایونتها مختص زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت نیستند و در دیگر زبانهای برنامه نویسی نیز مدلهایی شبیه آن یافت میشود. با این حال ممکن است نحوه کار و تعریف ایونتها در زبانهای دیگر کمی متفاوت باشد.
مفهوم ایونت و دیتای مشتریان
در بخشهای قبلی، اصطلاح ایونت را به صورت کلی تعریف کردیم و گفتیم که این مفهوم در دنیای برنامه نویسی کامپیوتر و به طور خاص برنامه نویسی وب، چه معنایی دارد.
در حوزه دیتای مشتریان و پلتفرم داده، ایونت به کارها و عملهایی اشاره دارد که مشتریان بر روی وبسایت یا اپلیکیشن انجام میدهند.
ارتباط ایونت و پلتفرم داده مشتریان (CDP) چیست؟
پلتفرم داده مشتریان یا Customer Data Platform که به اختصار CDP نامیده میشود، یک نرمافزار است که دیتای مشتریان را از منابع مختلف جمعآوری میکند و در پروفایل یکتای آنها در یک دیتابیس مرکزی ذخیره میکند.
یکی از مهمترین انواع دیتاهایی که از مشتریان و کاربران نیاز داریم، دیتای مربوط به رفتار و عملکرد آنها در وبسایت یا اپلیکیشن است. این دیتا در واقع همان ایونتهایی است که توسط کاربر رخ داده. مثلاً روی یک دکمهای کلیک کرده، صفحهای را بسته و مواردی دیگر از این قبیل.
به این نوع دیتا که توسط CDP جمعآوری میشود، دیتای شخص اول یا first party data گفته میشود. چرا که به صورت مستقیم از سایت یا اپلیکیشن جمعآوری شده. دیتای شخص ثالث یا third party data دیتایی است که از یک کمپانی یا کسب و کار دیگر خریداری میشود. معمولاً از دیتای شخص ثالث برای تبلیغات و جذب کاربران جدید استفاده میشود. اما دیتای شخص ثالث در بسیاری از اوقات، دارای دقت بالایی نیست و همچنین مشخص نیست که آیا جمعآوری آن با رضایت کاربران بوده یا نه.
دیتای first party دارای دقت بیشتری است و احتمال اشتباه در آن کمتر است. چرا که توسط خود شما و به صورت مستقیم از وبسایت یا اپلیکیشن خودتان استخراج شده.
با تحلیل و آنالیز دیتاهایی که CDP جمعآوری میکند، میتوان به اطلاعات بسیار مفیدی دست یافت و شناخت کاملی از کاربران و مشتریان به دست آورد. به این ترتیب میتوان بازاریابی هدفمند و شخصیسازی شده انجام داد که نتایج بسیار بهتری نسبت به انواع سنتی بازاریابی به همراه دارد.
چرا باید از پلتفرم داده مشتریان استفاده کنیم؟
پلتفرم داده مشتریان امروز و آیندهی بازاریابی دیجیتال است. این پلتفرم با جمعآوری تمامی اینگیجمنتهای کاربران و ساخت پروفایل اختصاصی، یک نگاه جامع و ۳۶۰ درجه برای تیم بازاریابی کسب و کار ایجاد میکند. با استفاده از این دیتا، بازاریابان میتوانند کمپینهای بازاریابی را به صورت شخصی سازی شده اجرا کنند و آمار فروش را بالا ببرند.
بهبود تجربه مشتری نقش بسیار مهمی در جذب و تبدیل شدن کاربران ایفا میکند. همچنین کمک میکند تا وفاداری مشتریان افزایش پیدا کند. شخصیسازی کلید اصلی بهبود تجربه مشتری است و رسیدن به آن، بدون داشتن دیتای مشتریان غیر ممکن است.
ضمن این که در اختیار داشتن دیتای کاربران، بسیاری از مشکلات و مسائلی را که از دید پنهان است، آشکار میسازد. مثلاً دیتای کاربران میتواند مشخص کند که چرا کاربران از فلان محصول جدید استقبال نکردهاند یا این که چرا از یک فیچر جدید سایت خوششان نیامده.
بنابراین کسب و کارهای امروزی برای این که قادر باشند تا در بازار رقابت باقی بمانند و از رقیبان خود پیشی بگیرند، نیاز دارند تا با استفاده از پلتفرم داده مشتریان، دیتای کاربران و مشتریان خود را جمع آوری کنند و از نتایج تحلیل آنها، در استراتژیهای بازاریابی خود استفاده کنند.