تصور عمومی این است که با تولید محتوا و تبلیغات، به راحتی میتوان ترافیک ورودی زیادی برای وبسایت ایجاد کرد اما این تصور اشتباهی است. بر اساس تحقیقات انجامشده توسط موسسه بازاریابی محتوا (CMI) در سال 2020، 63 درصد از متخصصان محتوا برای یافتن محتوای مناسب برای افزایش ترافیک سایت با مشکل مواجه شدهاند. این یعنی درصد بسیار زیادی از محتواها فاقد معیارهای لازم برای جذب مخاطب هستند و روشهایی که برای افزایش ترافیک وبسایت استفاده شده، به اندازه کافی موفقیتآمیز نبوده. بنابراین کسبوکارها باید به دنبال مجموعه راهکارهای جدیدی باشند که به افزایش ترافیک سایت کمک میکند.
اگر در دنیای دیجیتال امروز صاحب کسبوکار هستید و میخواهید ترافیک وبسایتتان هرروز بیشتر و بیشتر شود، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم. ما در این مقاله شما را با مفهوم ترافیک وبسایت و نحوه اندازهگیری آن آشنا خواهیم کرد و سپس 11 روش برای افزایش ترافیک سایت به شما معرفی میکنیم.
ترافیک وبسایت چیست و چگونه اندازهگیری میشود؟
پیش از اینکه درباره روشهای افزایش ترافیک وبسایت توضیح دهیم، بهتر است ابتدا تعریف دقیقی از این اصطلاح ارائه کنیم. زمانیکه تجارت الکترونیک در دهه 1990 فعالیت خود را آغاز کرد، متریک ترافیک وب برای اولین بار به عنوان یکی از مهمترین روشها برای اندازهگیری محبوبیت وبسایت در نظر گرفته شد. ترافیک وبسایت (Website Traffic) به کاربرانی اطلاق میشود که از سایت بازدید میکنند. ترافیک سایت بر اساس تعداد بازدید در مدت زمان خاصی اندازهگیری میشود که اصطلاحا به آن سشن (Session) گفته میشود. این روش، یکی از راههای رایج برای اندازهگیری اثربخشی تجارت آنلاین در جذب مخاطب است.
روشهای مختلفی برای اندازهگیری ترافیک وبسایت وجود دارد، از جمله این روشها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تعداد Session: بررسی تعداد بازدیدهایی که سایت در یک دوره ثابت مثل یک ماه یا یک هفته دریافت میکند.
- درصد خرید: کسبوکارهای آنلاینی که قصد فروش محصولات یا خدمات خود را دارند، با شناسایی تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام به خرید میکنند، میتوانند تصور دقیقتری از عملکرد سایت خود داشته باشند.
- بررسی کانالها: بازاریاب دیجیتال باید اطلاعات دقیقی از کانال ورودی کاربر به وبسایت داشته باشد، کانال ورودی ممکن است ایمیل، جستجوی ارگانیک و… باشد.
- نرخ پرش: اندازهگیری نرخ پرش یا Bounce rate نشاندهنده تعداد بازدیدکنندگانی است که تنها پس از مشاهده یک صفحه، وبسایت را ترک میکنند. عدد این شاخص بهتر است در کمترین حالت ممکن باشد.
معرفی روشهای افزایش ترافیک وبسایت
در این بخش شما را با 11 روش ساده و بسیار کاربردی برای افزایش ترافیک وبسایت آشنا خواهیم کرد:
1. تولید محتوا
بازاریابی درونگرا بر جذب افراد مناسب به سمت کسبوکار شما اثرگذار است، یکی از بهترین راهها برای اجرای استراتژی بازاریابی درونگرا و افزایش ترافیک وبسایت، ایجاد محتوا از طریق وبلاگنویسی است. برای تولید محتوای مناسب به بازدیدکنندگان سایت و جذب آنها، ابتدا باید شناخت کاملی نسبت به شخصیت خریدار موردنظر داشته باشید. زمانیکه این شناخت کامل باشد، محتوای تولیدشده بهطور طبیعی برای مخاطب جذاب خواهد بود. هرچه پست ترافیک بیشتری ایجاد کند، در موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت. جهت تولید محتوای مناسب باید از مراحل ابتدایی زیر پیروی کنید:
- شناخت شخصیت خریدار یا پرسونا
- تحقیقات سئو در رابطه سرچ کلمات کلیدی در موتورهای جستجو
- نظرسنجی و تعامل با مخاطب
- انتشار پست در وبلاگ و بهینهسازی موتورهای جستجو
- تبلیغ از طریق رسانههای اجتماعی، خبرنامه ایمیل و…
یکی از انواع محتوا که میتواند ترافیک وبسایت را افزایش دهد، محتوای آموزشی است. اگر دورهها، پستهای آموزشی و گواهینامههای تخصصی برای مخاطبانتان فراهم کنید، احتمالا شاهد افزایش ترافیک زیادی خواهید بود.
2. لینکسازی داخلی
هنگامیکه بازدیدکنندهای وارد وبلاگ میشود، باید سعی کنید تا جای ممکن او را به خواندن صفحات دیگر وبسایت تشویق کنید. استفاده از لینکهای داخلی به صفحات دیگر سایت، نقش موثری در جذب بازدیدکننده و افزایش ترافیک وبسایت دارد. زمانیکه مخاطب به خواندن صفحات دیگر وبسایت شما علاقمند شود، احتمال بیشتری وجود دارد که به برند شما و محصولات یا خدماتتان علاقمند شود.
3. شبکههای اجتماعی
فقط پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام کافی نیست، بلکه باید سعی کنید از قابلیتهای دیگر این پلتفرمها برای دعوت مخاطب به وبسایت استفاده کنید. مثلا میتوانید از استوریهای اینستاگرام، ویدیوهای لایو یا مسنجر فیس بوک کمک بگیرید. در بهرهبرداری از شبکههای اجتماعی همواره شخصی موفقتر است که اولین پذیرشگر قابلیتهای جدید این برنامهها باشد. در این فرآیند، مهم است که شبکه اجتماعی مناسب با کسبوکار خود را انتخاب کنید، هر کدام از شبکههای اجتماعی از فیس بوک، توییتر و اینستاگرام گرفته تا یوتیوب و پینترست، همگی راهی برای افزایش ترافیک سایت هستند.
4. اینفلوئنسرها
همه ما به خوبی میدانیم که مشتریها بیشتر تمایل خرید از برندهایی دارند که توسط افراد مهم و محبوب معرفی شوند. برای این کار، گزینه همکاری با اینفلوئنسرها روی میز است. اینفلوئنسر مارکتینگ، یک گزینه مقرونبهصرفه برای هدایت مخاطب به سمت وبسایت است؛ مثلا زمانیکه یک اینفلوئنسر کد تخفیف، لینک، نقد محصول و… از یک برند خاص ارائه میکند، شما میتوانید مخاطبان این افراد را به سمت سایت خود هدایت کنید.
5. لیست ایمیل
بهرهمندی از همراهی خوانندگان و مخاطبان فعلی سایت، یک راه عالی برای هدایت ترافیک به سمت وبسایت است. هنگامیکه محتوای جدیدی در وبسایت منتشر میکنید، میتوانید با طراحی یک لیست ایمیل، مخاطبان بیشتری را به خواندن مطلب دعوت کنید. چند مورد از استراتژیهایی که در این مرحله میتوانید استفاده کنید عبارت است از:
- پیشنهادهای محتوایی: محتوایی منتشر کنید که بازدیدکنندگان برای دسترسی به آن، آدرس ایمیل خود را به اشتراک بگذارند.
- ثبتنام در خبرنامه سایت: فرم ثبتنام در وبسایت را در صفحه اصلی قرار دهید تا مخاطب در صورت تمایل، درخواست دریافت خبرنامه سایت را تکمیل کند. از این طریق لیست ایمیلهای سایت شما برای ارسال محتوا کامل میشود.
6. تعامل با مخاطب
هرچه شناخت بیشتری نسبت به برند وجود داشته باشد، ترافیک بیشتری به وبسایت هدایت خواهد شد. یکی از راههای دستیابی به شناخت برند، فعال بودن و مشارکت در بازار است. امروزه با توجه به گسترده شدن شبکههای اجتماعی، برندها فرصتهای بیشماری برای تعامل و پاسخگویی به مخاطبان خود دارند. اینگیجمنت یا تعامل با مخاطب در موقعیتهای مختلف، موجب محبوبیت برند خواهد شد اما باید توجه داشته باشید که پیامها باید کاملا حالت دوستانه و مفید داشته باشند و اسپم تلقی نشوند.
7. توجه به سئو
سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو میتواند به رتبهبندی وبسایت در موتورهای جستجو کمک کند و ترافیک بیشتری به ارمغان بیاورد. سعی کنید با کمک متخصص سئو و بهرهگیری از ابزارهایی مثل Google Analytics ترافیک بیشتری برای وبسایت ایجاد کنید. این ابزار با تجزیهوتحلیل، گزارشی از کارکرد موارد مختلف در سایت ارائه میدهند تا بتوانید بیشتر روی ایدههایی که پتانسیل جذب مخاطب بیشتری دارند سرمایهگذاری کنید.
8. ایجاد کامیونیتی
ساخت Community یا یک گروه متشکل از هواداران یک برند، یک راه مناسب برای هدایت مستمر مخاطبان به سمت وبسایت است. شما میتوانید با ساخت یک گروه فیس بوک، چت توییتر، گروه لینکدین و… فضایی برای ایجاد ارزش و همصحبتی هواداران برند فراهم کنید درحالیکه همزمان به سایت خود نیز لینک میدهید. این کار برند را در ذهن مخاطب زنده نگه میدارد و به تعامل بهتر با مخاطب کمک میکند.
9. کدهای QR
کد QR، قابلیتی است که تکنولوژی را با دنیای واقعی ارتباط میدهد. تصویر این کد از پیکسلهایی ساخته شده که به راحتی با اسکن، مخاطب را به سمت وبسایت شما هدایت میکند. باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از QR کد، حتما باید دلیلی برای اسکن به کاربر ارائه دهید، این دلیل شباهت زیادی به دکمه Call To Action در بخشهای دیگر دارد.
10. ویدیو مارکتینگ
در دنیای امروزی حتما باید بازاریابی ویدیویی را به استراتژی محتوای خود اضافه کنید، زیرا مخاطبان علاقه بسیار زیادی به این نوع محتوا نشان میدهند. جالب است بدانید که حدود 77 درصد از کاربران اینترنت در بازه سنی 15 تا 35 ساله، از یوتیوب برای تماشای محتوای ویدیویی استفاده میکنند. بنابراین شما هم میتوانید با بازاریابی ویدیویی مسیر جدیدی برای افزایش ترافیک وبسایت ایجاد کنید.
11. گزینه بهاشتراکگذاری
دکمه بهاشتراکگذاری، لینکهایی هستند که به خواننده امکان به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکههای اجتماعی را میدهند. زمانیکه خوانندگان، محتوای شما را پخش کنند، ترافیک ورودی وبسایت به طرز باورنکردنی افزایش پیدا میکند. شما میتوانید با تولید محتوای خوب به همراه تصویر و فیلم از مخاطب درخواست کنید که محتوای شما را به اشتراک بگذارد.
ترافیک وبسایت مهم است، اما به تنهایی کافی نیست!
زمانیکه مبحث ترافیک وبسایت در دنیای بازاریابی دیجیتال مطرح شد، هنوز معیارهای دیگر برای سنجش میزان موفقیت کسبوکارهای آنلاین طراحی نشده بود. با توجه به تغییرات زیادی که طی سالهای اخیر اتفاق افتاده، ابزارها و متریکهای بیشتری برای تجزیهوتحلیل عملکرد وبسایت مطرح شده که موارد قبلی را تکمیل کردهاند. دیگر برای تحلیلگران پاسخ به سوال : «چند نفر از سایت بازدید میکنند؟» کافی نیست، بلکه حالا به همان اندازه مهم است که پاسخ مناسبی برای سوالات زیر در رابطه با رفتار کاربران داشته باشند:
- کاربران چه مدت زمانی در سایت ماندهاند؟ اگر کاربر پس از مدت کوتاهی سایت را ترک کند، حجم عظیم ترافیک ورودی بیمعنی خواهد بود.
- چه صفحاتی را میبینند؟
- روی کدام موارد کلیک میکنند؟
- چند درصد از کاربران خرید کردهاند؟
- در کدام مراحل متوقف میشوند؟
- هزینه آوردن بازدیدکننده به سایت چقدر است؟
ترافیک وبسایت اهمیت زیادی دارد، اما دیگر همهچیز نیست. شما هم اگر صاحب وبسایت هستید، پس از استفاده از روشهای افزایش ترافیک وبسایت باید به دنبال راهی برای پاسخ به سوالات بالا باشید تا به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید. یکی از روشهای ساده و سریع برای پاسخ به این سوالات، استفاده از نرمافزار دیپین است. دیپین یک پلتفرم داده مشتریان (CDP) است که با نصب روی وبسایت، چشمانداز جامعی از رفتار کاربر در اختیار صاحبان کسبوکار قرار میدهد. با کمک این پلتفرم به راحتی میتوانید اطلاعات یکپارچه از مشخصات فردی، خواستهها، نیازها و سلیقه مشتری را در اختیار داشته باشید تا ارتباط موثرتری با آنان برقرار کنید و ترافیک ورودی وبسایت را در مسیر خرید بهدرستی هدایت کنید.