مشتریان باید برند شما را بشناسند تا سراغ آن بروند. این جمله ساده، شروع مسیر آگاهی از برند است. کافی است نگاهی به نمودار قیف بازاریابی مشتری بیندازید تا ببینید مسیر فروش از آگاهیبخشی آغاز میشود. اگر در میان مخاطبان، درک بهتری از برند خود ایجاد کنید، آنها هم احساس تعلقخاطر بیشتری نسبت به برند شما خواهند داشت و همواره گزینه اول آنها هنگام خرید خواهید بود.
حتما شما هم در اطراف خود، افرادی را میشناسید که روی مدل اپل یا سامسونگ بودن گوشی خود حساسیت خاصی دارند و تحت هیچ شرایطی حاضر به تغییرش نیستند. آگاهی از برند، چنین احساسی در مخاطب ایجاد میکند که به سختی حاضر به تغییر آن میشود. افزایش آگاهی از برند یک پله مهم برای کسبوکار و اهداف بازاریابی است، به همین خاطر باید همواره به دنبال راههای بهبود و افزایش آگاهی از برند باشید. در این مطلب از دیپین، به معرفی 9 روش برای افزایش آگاهی از برند میپردازیم.
آگاهی از برند چیست؟
آگاهی از برند یا Brand Awareness، میزان آگاهی و شناخت مخاطب هدف از برند است. مشتریان با شنیدن نام برند، احساس متفاوتی خواهند داشت و محصولات آن را در هر شرایطی به یاد میآورند. حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید، وقتی فروشنده یک محصول با نام تجاری ناشناخته به شما میدهد، آن را قبول نمیکنید و یا به دنبال برند خاصی هستید. آگاهی از برند، موضوعی است که به راحتی موجب جلب اعتماد مخاطبان و فروش بیشتر محصولات یک برند میشود.
روشهای افزایش آگاهی از برند
پس از اینکه روشهای ایجاد آگاهی از برند اجرا شد و برند شما در بین مردم جا افتاد، باید به فکر روشهای بهبود و افزایش مداوم آگاهی از برند باشید. در این بخش به معرفی 9 روش کارآمد برای افزایش آگاهی از برند و نظارت موثر بر آن میپردازیم:
1. از تبلیغات بومی استفاده کنید
استفاده از تبلیغات بومی یا Native Advertising، یکی از موثرترین راههای افزایش آگاهی از برند و جلبتوجه مشتریان است بدون اینکه خودشان متوجه شوند. تبلیغات بیشازحد ممکن است مخاطب را دچار خستگی از تبلیغات کند، طوریکه دیگر نسبت به محتوای تبلیغات شما بیتوجه شود. برای جلوگیری از بروز چنین مسئلهای باید از تبلیغات بومی استفاده کرد. اگر تبلیغات برند شما بهصورت غیرمستقیم و از طریق روشهایی مثل محتوای مفید به مخاطب ارائه شود، تاثیر بهسزایی در نهادینه شدن برند در ذهن او خواهد داشت.
2. تولید محتوای آموزشی را اولویت کار خود قرار دهید
یک بخش مهم در ایجاد آگاهی از برند، ایجاد جایگاه مناسب در میان مخاطبان است. تبدیل شدن برند به یک رهبر فکری یا داشتن یک جایگاه قدرتمند در حوزه فعالیت برند، افراد بیشتری را به سمت محتوای شما جذب میکند. برای رسیدن به چنین جایگاهی، ابتدا باید بررسی کنید که قابلیت ارائه چه محتوایی دارید؟ مهم است بتوانید محتوایی ارائه کنید که ارزش خاصی به صنعت یا حوزه فعالیتتان اضافه کند. سپس با تحقیق در رابطه با سوالات پرتکرار افراد در موتورهای جستجو، سوالات خاص و مهم را شناسایی کرده و با ارائه محتوای علمی و آموزشی در زمینههای منحصربهفرد از رقبای خود پیشی بگیرید.
3. با اینفلوئنسرها همکاری کنید
در دنیایی که شبکههای اجتماعی حرف اول را میزنند، اینفلوئنسرها میتوانند بهترین سفیر برای برند شما باشند. بهرهگیری از اینفلوئنسرها، یک تاکتیک بازاریابی محبوب است که بازگشت سرمایه را با درصد بالایی تضمین میکند و نسبت به کانالهای تبلیغاتی دیگر، بازدهی بیشتری دارد. جالب است بدانید که حتما لازم نیست از اینفلوئنسرهای گرانقیمت و خیلی مشهور استفاده کنید، در سالهای اخیر گرایش به سمت اینفلوئنسرهای خرد افزایش پیدا کرده که مخاطبان کمتر و در عینحال، خاصتری دارند و از روشهای شگفتانگیز و خلاقانهای برای معرفی برند استفاده میکنند. بهرهمندی از تایید این اینفلوئنسرها، مقرونبهصرفه است و در بازدهی موثر سرمایه موثر خواهد بود.
4. از قصهگویی ویدیویی کمک بگیرد
قصهگویی یا Storytelling روی دو ویژگی اصلی انسان، یعنی درک بصری و علاقه به روایات داستانی تمرکز دارد. اگر این روش به درستی انجام شود، توجه مخاطب را به خود جلب کرده و آگاهی از برند را به روشی بسیار قدرتمند افزایش میدهد. بسیاری از متخصصین حوزه بازاریابی معتقدند که ویدیو بخش مهمی از استراتژی بازاریابی است، به همین خاطر امروزه تقریبا هر برندی از ساخت ویدیو برای روایت داستان خود استفاده میکند. مخاطبان شما، روزانه زمان زیادی را صرف تماشای ویدیوهای آنلاین میکنند و این فرصت مناسبی برای برندها است که با تولید روایتهای ویدیویی، احساسات و توجه مخاطب را به خود جلب کنند تا آگاهی از برند افزایش پیدا کند.
5. از ساخت پادکست با ایدههای جدید استفاده کنید
طی چند سال اخیر، محبوبیت پادکست در بین مردم چند برابر شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از شرکتها برای پیدا کردن مخاطبان بیشتر و ایجاد آگاهی از برند به ساخت پادکست روی آوردهاند. پادکست، شنوندگان خود را با موضوعات و بحثهای چالشبرانگیز به تفکر دعوت میکند تا مخاطبان موضوع را با دیگران مطرح کنند و با همین روش، شناخت برند را تقویت میکند. برای جذابیت پادکست میتوانید از روشهای مختلفی مثل مصاحبه با مهمانان ویژه نیز استفاده کنید.
6. با سئو، بیشتر از قبل دیده شوید
در بازار رقابتی امروز، مبحث سئو اهمیت بیشتری پیدا کرده است. گوگل همواره در حال بهبود عملکرد جستوجو و تجربه کاربری است، به همین خاطر هم بهینهسازی سئو دیگر به چیزی فراتر از کلمات کلیدی تبدیل شده است. در حال حاضر مواردی مثل پاسخگویی تلفنی، محتوای باکیفیت و… همه عواملی هستند که بر رتبه جستجوی گوگل و افزایش ترافیک وبسایت تاثیر میگذارند. هرچه سئوی وبسایت شما بهتر باشد، در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری خواهید داشت و در بین افرادی که بهصورت آنلاین در جستجوی پاسخی برای سوالات خود هستند، بیشتر دیده خواهید شد.
7. از تبلیغات کلیکی (PPC) استفاده کنید
تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click، یکی از مدلهای بازاریابی است که در آن، شرکتها به ازای هر کلیکی که روی تبلیغاتشان انجام میشود هزینه پرداخت میکنند. این روش، فرصت بیشتری برای تبلیغ نام تجاری ایجاد میکند و یک راه مناسب برای افزایش آگاهی از برند است. هنگامیکه مخاطبان شما بهدنبال محصول یا خدمات خاصی هستند، نام برند شما در بالای صفحه جستجوی آنها ظاهر خواهد شد. هرگز قدرت تکرار را دستکم نگیرید زیرا دیدن نام برند، لوگو و یا محتوای مربوط به شما، حتی اگر روی تبلیغ کلیک نکنند، بهصورت ناخودآگاه روی مخاطب تاثیر میگذارد.
8. در شبکههای اجتماعی فعال باشید
آگاهی از برند بدون شبکههای اجتماعی معنی ندارد. در حال حاضر حدود 3.6 میلیارد نفر در سراسر جهان در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند که این تعداد روزبهروز در حال افزایش است. با در نظر گرفتن نوع برند و جامعه هدف خود، شبکه اجتماعی مناسب آن را انتخاب کرده و برای افزایش آگاهی از برند از کمپینهای مختلف استفاده کنید. شبکه اجتماعی مناسب شما، رسانهای است که مخاطبان هدف، بیشترین فعالیت را در آن داشته باشند.
9. تبلیغات آفلاین را فراموش نکنید
از اهمیت شبکههای اجتماعی و تبلیغات در دنیای دیجیتال زیاد صحبت کردیم اما دلیل نمیشود که ارزش تبلیغات آفلاین را دستکم بگیریم. تبلیغات آفلاین شامل روشهای مختلفی از جمله استفاده از بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، اس ام اس مارکتینگ، پخش بروشور و… میشود که در کنار هم میتوانند روی افزایش آگاهی از برند تاثیر داشته باشند.
آگاهی از برند: یک مسیر طولانی اما شیرین
در اینجا فقط با 9 روش از دهها روش افزایش آگاهی از برند آشنا شدید، بهبود آگاهی از برند یک مسیر طولانی اما شیرین است. اگر مخاطبان، همیشه از برند شما به عنوان اولین برند در ذهن خود نام ببرند یعنی شما در مسیر درستی قرار گرفتهاید. یکی از چالشهای اصلی برای شناخت مسیر، شناخت درست مخاطب است. شناخت درست از مخاطب، به شما کمک میکند انرژی و هزینه خود را بهشکل درستی برای افزایش آگاهی از برند صرف کنید. یکی از روشهای پیشنهادی ما برای شناخت رفتار مخاطب، استفاده از پلتفرم داده مشتریان (CDP) دیپین است. این پلتفرم با جمعآوری دادههای مشتریان از تمامی منابع و یکپارچه کردن این دادهها، تصویر کامل و درستی از مخاطب برند ترسیم میکند تا بتوانید اقدامات بازاریابی دادهمحور داشته باشید و برای افزایش آگاهی از برند قدمهای محکمی بردارید.