چگونه پکیجی از ابزارهای فناوری بازاریابی (MarTech) تهیه کنیم؟

تیم بازاریابی شما در شش ماه آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟ یک سال دیگر چطور؟ چند نفر به تیم شما اضافه خواهند شد؟ به چه ابزارها، سیستم‌ها و دیتاهایی نیاز خواهید داشت؟ سوالات زیادی می‌توان راجع به آینده کسب‌وکار خود مطرح کرد. آن‌چه قطعی است این است که ...
ارسلان ابراهیمی

مدیر مارکتینگ

اشتراک گذاری در:

چگونه پکیجی از ابزارهای فناوری بازاریابی (MarTech) تهیه کنیم؟

تیم بازاریابی شما در شش ماه آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟ یک سال دیگر چطور؟ چند نفر به تیم شما اضافه خواهند شد؟ به چه ابزارها، سیستم‌ها و دیتاهایی نیاز خواهید داشت؟ سوالات زیادی می‌توان راجع به آینده کسب‌وکار خود مطرح کرد. آن‌چه قطعی است این است که شما با پروسه‌ها، افراد و دیتای بیشتری سروکار خواهید داشت و مشکلات آینده پیچیده‌تر خواهند بود.
اما در تیم بازاریابی خود با این مشکلات چگونه روبه‌رو می‌شوید؟ در اینجاست که فناوری بازاریابی یا مارتک (MarTech) وارد می‌شود. با خودکار کردن بسیاری از کارها و حذف موانع از جریان کار، فناوری بازاریابی به شما کمک می‌کند تا وقت کمتری را صرف کارهای کوچک کنید و به کسب‌وکارتان نیز کمک می‌کند تا به شکل بهینه‌تری رشد کند.

وقتی همه‌ی این‌ها را کنار هم می‌گذارید، پکیجی از ابزارهای فناوری بازاریابی در اختیار خواهید داشت: مجموعه‌ای از ابزارها که تیم شما از آن بهره می‌برد تا بهترین نتیجه را بگیرد.

فناوری بازاریابی یا مارتک چیست؟

فناوری بازاریابی (Marketing Technology که به اختصار MarTech نامیده می‌شود) عبارتی است که برای فناوری و نرم‌افزارهایی به کار می‌رود که تیم‌های بازاریابی از آن ها برای جذب و حفظ مشتری استفاده می‌کنند. این ابزارها با خودکارسازی بسیاری از فرآیندها، در زمان تیم بازاریابی صرفه‌جویی می‌کنند. همچنین به مارکترها کمک می‌کنند تا عملکرد خود را تحلیل کنند.

در ادامه مثال‌هایی از حوزه‌های مختلف بازاریابی که در آن‌ها می‌توان از ابزارهای مارتک استفاده کرد، بیان می‌کنیم:

  • سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جست وجو: در این زمینه ابزاری مانند Moz به تحقیقات کلمه کلیدی و تولید محتوا کمک می‌کند.
  • بازاریابی محتوا: سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند HootSuite.
  • بازاریابی موتورهای جست‌وجو یا SEM: گوگل ادز بسیار واضحی در حوزه SEM محسوب می‌شود.

از فناوری چگونه در بازاریابی استفاده می‌شود؟

مارکترها از فناوری برای اجرای کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند. آن‌ها از نرم‌افزارهای مخصوص برای خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی و جمع‌آوری دیتا بهره می‌برند تا بتوانند اطلاعات مرتبط با فعالیت کمپین و تأثیر آن بر مشتریان را در اختیار داشته باشند.

به طور مثال، فرض کنیم که تیم شما وقت زیادی را صرف ارتباط ایمیلی با مشتریان می‌کند. کاری که ممکن است تکراری و گاهی طاقت‌فرسا به نظر برسد. با استفاده از یک سیستم اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید وقت کمتری را صرف این موضوع کنید و به کارهای دیگر برسید.

همچنین شما به نرم‌افزاری نیاز دارید تا دیتاهای مربوط به این ایمیل‌ها را جمع‌آوری کند تا بتوانید درک درستی از نحوه تعامل مشتریان با ایمیل‌هایتان داشته باشید.

به طور خلاصه، مارکترها از فناوری برای ساده‌تر کردن کارهایشان و تحلیل عملکردشان استفاده می‌کنند. به مجموعه‌ای از فناوری‌هایی که مارکترها از آن‌ها در کمپین‌هایشان استفاده می‌کنند، پکیج فناوری بازاریابی گفته می‌شود.

پکیج مارتک چیست؟

پکیج مارتک مجموعه‌ای از ابزارهایی است که مارکترها برای اجرای عناصر مختلف کمپین‌های بازاریابی خود از آن‌ها استفاده می‌کنند: از تولید لید تا ایمیل مارکتینگ و از مدیریت شبکه‌های اجتماعی تا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو.

چگونه پکیج مارتک بسازیم؟

هیچ راه حل یکسانی برای ساختن پکیج مارتک وجود ندارد. هر کمپانی و هر کسب‌وکار ویژگی‌های خاص خودش را دارد و ساختن پکیج مناسب باید هم‌راستا با همین ویژگی‌ها باشد.

برای این که در راه بتوانید ابزارهای مناسب و مفید را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. اهداف و استراتژی اصلی خود در بازاریابی را مشخص کنید

پیش از شروع انتخاب ابزارهای مارتک، باید استراتژی خود در بازاریابی را مشخص کنید. لازم هم نیست که این استراتژی خیلی پیچده باشد. صرفاً باید ایده‌ای کلی از این که چه کارهایی می‌خواهید انجام دهید، داشته باشید.

اگر در حال حاضر دارای تیم مارکتینگ هستید، نگاهی به استراتژی‌های فعلی خود بیندازید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید که به چه ابزارهایی نیاز دارید.

فرض کنید که هدف اصلی شما افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت است. مشخصاً برای این هدف باید استراتژی‌هایی در راستای سئو تعیین کنید. در مرحله بعدی باید به دنبال جذب لید باشید. بنابراین باید وبسایت خود را با در نظر داشتن این استراتژی بازطراحی کنید و دکمه‌های کال تو اکشن‌ها را بهینه‌سازی کنید.

تمامی این استراتژی‌ها را در یک فایل بنویسید و همچنین ابزارهای احتمالی که می‌تواند در راستای آن‌ها به شما کمک کند را یادداشت کنید.

مثال ۱

  • هدف: افزایش ترافیک ارگانیک
  • استراتژی: سئو
  • ابزارها: مشخص خواهیم کرد

مثال ۲:

  • هدف: افزایش لید
  • استراتزی: بازطراحی سایت
  • ابزارها: مشخص خواهیم کرد

مثال ۳:

  • هدف: شخصی‌سازی تجربه مشتریان
  • استراتژی: تحلیل دیتای کاربران
  • ابزارها: مشخص خواهیم کرد

۲. از تیم خود نظرخواهی کنید و چالش‌هایشان را مشخص نمایید

در مرحله بعد با تیم خود صحبت کنید و چالش‌هایی را که آن‌ها در فعالیت‌های روزانه‌شان دارند، بیابید. چه چیزی می‌تواند به کمتر شدن این چالش‌ها و روان‌تر شدن روند کاری آن‌ها کمک کند؟

تلاش کنید تا این مکالمات را به اهداف بازاریابی خود مرتبط سازید. برای مثال، در راستای هدف افزایش ترافیک ارگانیک سایت، از آن‌ها بپرسید که در هنگام بهینه‌سازی سایت، با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند. اگر گفتند که تحقیقات در مورد کلمات خیلی وقت زیادی از آن‌ها می‌گیرد، در اینجا خواهید فهمید که به ابزار تحقیق کلمه کلیدی نیاز دارید.

تمامی این چالش‌ها را نیز در همان فایلی که گفتیم به شکل ساده بنویسید.

مثال ۱

  • هدف: افزایش ترافیک ارگانیک
  • استراتژی: سئو
  • چالش‌ها: زمان‌بر بودن تحقیق در مورد کلمات کلیدی
  • ابزارها: ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که پروسه را تسریع می‌کند

مثال ۲

  • هدف: افزایش لید
  • استراتژی: بازطراحی سایت
  • چالش‌ها: مشکل در قرار دادن کال تو اکشن به خاطر سیستم بک اند قدیمی
  • ابزار: یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) جدید که امکان قرار دادن کال تو اکشن در هر صفحه‌ای را داراست

مثال ۳:

  • هدف: شخصی‌سازی تجربه مشتریان
  • استراتژی: تحلیل دیتای کاربران
  • ابزارها: پلتفرم داده مشتریان (CDP)

 

۳. یک بودجه مشخص کنید

مشخص کردن یک پکیج مارتک رویایی بدون در اختیار داشتن بودجه لازم برای آن، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. از همان زمانی که ابزارهای لازم برای مارکتینگ را مشخص می‌کنید، باید به بودجه‌ای که در اختیار دارید نیز فکر کنید.

راه‌های مختلفی برای این کار دارید. می‌توانید برای هر ابزار یک بودجه در نظر بگیرید. یا یک بودجه کلی مشخص کنید. همچنین می‌توانید بودجه را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص کنید.

مشخص کردن بودجه ماهانه برای کسب‌وکارهای کوچکی که تیم تخصصی مالی ندارند، بهترین انتخاب است. بیشتر ابزارها پلن ماهیانه دارند و در صورتی که راضی نباشید یا از آن‌ها جواب نگیرید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را تغییر دهید.

ضمن این که می‌توانید برای هر استراتژی خود یک بودجه جداگانه در نظر بگیرید. مثلاً یک بودجه خاص برای ابزارهای سئو.

۴. در مورد ابزارها تحقیق کنید

زمانی که اهداف، استراتژی‌ها و بودجه را مشخص کردید، زمان آن می‌رسد که در مورد ابزارهای احتمالی که می‌خواهید انتخاب کنید، تحقیق نمایید. این کار را می‌توانید به اعضای تیم مارکتینگ نیز بسپارید. مثلاً هر شخص در مورد یک یا چند ابزار تحقیق کند.

نام ابزارها را در یک فایل اکسل لیست کنید و تمامی ویژگی‌های هر کدام را در جدول بیاورید. از این طریق می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

۵. تحلیل عملکرد هر ابزار و تغییر آن در صورت لزوم

عملکرد ابزارها باید به صورت مداوم مورد ارزیابی قرار بگیرد. اطمینان حاصل کنید که هر کدام از آن‌ها در راستای اهداف اصلی بازاریابی به شما کمک می‌کند و به اندازه کافی مفید واقع می‌شوند

اما اگر این اتفاق نیفتاد، هیچ ایرادی ندارد که اشتراک خود را لغو کنید و ابزار دیگری را جایگزین آن کنید. می‌توانید دوباره به همان فهرست ابزارهای خود مراجعه کنید و گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی را تعیین نمایید.

امتیاز به مقاله

عضویت در ماه‌نامه دیپین

جدیدترین مقالات داده‌محور را دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سایر مقالات مرتبط

۹ مدل اصلی بخش‌بندی مشتریان (Segmentation)
در حوزه دسته‌بندی یا بخش‌بندی مشتریان (Segmentation) آزمایش و تست کردن، نقش مهمی ...

ارسلان ابراهیمی

مدیر مارکتینگ

چگونه پکیجی از ابزارهای فناوری بازاریابی (MarTech) تهیه کنیم؟

ارسلان ابراهیمی

مدیر مارکتینگ

موتور پیشنهادکننده (Recommendation Engine) چیست و سیستم‌های تو...
موتورهای پیشنهادکننده سیستم‌های پیشرفته فیلتر محتوا هستند که پیش‌بینی می‌کنند که ...

ارسلان ابراهیمی

مدیر مارکتینگ

تحلیلگر داده (Data Analyst) چه کاری انجام می‌دهد و چطور یک تحل...
تحلیلگر داده (Data Analyst) فردی است که وظیفه جمع‌آوری، پاکسازی و تفسیر دیتا را ب...

ارسلان ابراهیمی

مدیر مارکتینگ

بازاریابی داده‌محور (Data-driven Marketing) و ظهور پلتفرم داده...
به نظر می‌رسد همه چیز، انفجار فعلی بازار «پلتفرم داده‌ مشتریان» (CDP) را توجیه می...

ارسلان ابراهیمی

مدیر مارکتینگ

آینده کوکی ها (Cookies) و نقش پلتفرم داده مشتریان (CDP) در آن
برای بسیاری از کاربران اینترنت، تبلیغات دیجیتال بیش از آن که به یک ارتباط سالم با...

ارسلان ابراهیمی

مدیر مارکتینگ

دسترسی سریع به آخرین مطالب
۹ مدل اصلی بخش‌بندی مشتریان (Segme...

سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱

چگونه پکیجی از ابزارهای فناوری باز...

دوشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۱

موتور پیشنهادکننده (Recommendation...

یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱

تحلیلگر داده (Data Analyst) چه کار...

شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱

دیپین در شبکه‌های اجتماعی