در دنیای امروزی که تکنولوژی از در و دیوار آن میچکد، هرروز خواسته یا ناخواسته در ایمیلها و شبکههای اجتماعی مختلف مثل فیس بوک، اینستاگرام و… با کمپینهای دیجیتال مارکتینگ مختلفی مواجه میشوید. به نظرتان چه تعداد از این کمپینها موفق هستند؟ آیا همه کمپینهای دیجیتال مارکتینگ به نتیجه دلخواه میرسند؟ طبیعتا جواب این سوال منفی است! موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ در گرو عوامل مختلفی است که تیم بازاریابی باید به آنها توجه داشته باشد.
اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ یک کار پیچیده است که از لحظه ایدهپردازی تا ارائه به مخاطب، به تعهد و توجه زیادی نیاز دارد. این مطلب دیپین به شما کمک میکند تا ببینید چگونه میتوان یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق اجرا کرد. ابتدا تعریف سادهای از کمپین ارائه میکنیم و بعد 6 روش کلیدی برای موفقیت کمپین به شما معرفی میکنیم.
کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اولین گام برای ساخت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، آشنایی با تعریف درست آن است. کمپین دیجیتال مارکتینگ، مجموعهای از فعالیتهای برنامهریزیشده و سازمانیافته است که با هدف ایجاد تعامل، تبدیل مخاطب به مشتری، افزایش ترافیک وبسایت، آگاهی مصرفکننده، تشویق مشتریان قدیمی و یا فروش بیشتر صورت میگیرد. کمپینها در راستای اهداف کلی سازمان طراحی میشوند و از طریق کانالهای مختلفی مثل ایمیل، تبلیغات تلویزیونی، شبکههای اجتماعی، تبلیغات چاپی، PPC و… اجرا میشوند. در کمپین دیجیتال مارکتینگ، تمام کانالهای دیجیتالی دستبهدست هم میدهند تا مخاطب از همه طریق با یک نام تجاری یا فعالیت هدفمند آن درگیر شود. این سلسله فعالیتها عمدتا بهمنظور بهبود نرخ تبدیل انجام میشود.
6 روش برای اجرای یک کمپین موفق
یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق به عوامل متعددی بستگی دارد که در این بخش به معرفی 6 بخش کلیدی آن میپردازیم. در هنگام طراحی کمپین، با پایبندی به این مراحل، میتوانید مطمئن باشید که به شیوهای کارآمد و منطقی پیش میروید و شانس بیشتری برای موفقیت دارید.
1. تعیین اهداف کمپین
سوال اول: توقع دارید مخاطب با دنبال کردن کمپین شما به کجا برسد؟
افزایش آگاهی از برند؟ افزایش فالوورها در شبکههای اجتماعی یا مثلا افزایش ترافیک وبسایت؟ طبیعتا این همه تلاش برای جلبتوجه مخاطب برای هیچوپوچ نیست. تعیین هدف، پایه و اساس کمپین دیجیتال مارکتینگ است. هنگام بررسی اهداف، موارد مختلفی از جمله انگیزه برگزاری کمپین، لحن، پیام کمپین، معیارهای موفقیت و محدودیتهای آن مشخص خواهد شد.
هر کمپینی با هدف خاصی طراحی میشود؛ عدهای به دنبال افزایش نرخ تبدیل هستند، عدهای در جستجوی جایگاه بهتری در رتبهبندی گوگل و برخی هم همه اهداف را با هم میخواهند. هدف کمپین کاملا به صاحب برند بستگی دارد و بر اساس ویژگیهای کسبوکار و شرایط آن تعیین میشود. تعریف هدف به شما کمک میکند مخاطب هدف خود را بهدرستی شناسایی کرده و پیامی متناسب با سلیقه او طراحی کنید.
2. شناسایی مخاطب هدف
سوال دوم: دقیقا قرار است محصولات خود را به چه کسی بفروشید؟
یکی از مهمترین مراحل ایجاد یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق، شناخت بازار هدف و درک درست از مخاطب است. اگر قرار است برای برگزاری کمپین هزینه کنید، باید حواستان باشد که از منابع خود بهنحو احسن استفاده کنید. مهم نیست بودجه شما چقدر است، مهم این است که بودجه خود را برای جلبتوجه افراد مناسب خرج کنید. در این مرحله باید پرسونای مشتری را بهدرستی تعریف کنید. اطلاعاتی مثل سن، علاقه، سطح تحصیلات، جنسیت، علاقمندیها، درآمد، وضعیت تاهل، عملکرد آنها در سایت، سلیقه آنها در انتخاب محتوا و… به شما کمک میکند تصور بهتری از پرسونای مشتری ایدهآلتان داشته باشید. در نهایت با استفاده از این دادهها و شناسایی پلتفرمهای محبوب مخاطبان هدف خود، کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را طراحی کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما بیشتر زمان خود را در اینستاگرام میگذرانند شما باید این شبکه اجتماعی را به عنوان اولویت اول کمپین خود انتخاب کنید.
3. ایجاد کال تو اکشن
سوال سوم: یک کمپین دیجیتال مارکتینگ بدون کال تو اکشن چه کاربردی دارد؟
اگر قرار است پس از دادن اطلاعات کمپین به مخاطب، او را همانجا بین زمین و هوا سرگردان کنید، کمپین شما چه فایدهای خواهد داشت؟ در یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، دکمه فراخوان یا Call To Action یک اقدام بسیار ضروری است که مخاطب را به مراحل پایینی قیف فروش هدایت میکند. این دکمه میتواند در قالب یک جمله مانند (برای رزرو اینجا کلیک کنید) یا (جهت خرید کلیک کنید) باشد. اگر هیچ اقدامی توسط مخاطب هدف انجام نشود، کمپین بازاریابی شما موفق نخواهد شد.
4. تولید محتوای خلاق
سوال چهارم: چه چیزی کمپین شما را از سایر رقبا متمایز میکند؟
دنیای دیجیتال امروزی دست شما را برای خلاقیت باز میگذارد، هیچ محدودیتی برای استفاده از عناصر خلاقانه وجود ندارد و این شما هستید که مرزها را تعیین میکنید. مخاطب شما روزانه با صدها تبلیغات مختلف مواجه میشود، به همین خاطر محتوای کمپین تبلیغاتی شما باید آنقدر خلاقانه و منحصربهفرد باشد که در ذهن او باقی بماند. برای جذابیت محتوای خود از رسانههای مختلفی مثل ویدیو، تصاویر خوشرنگ و باکیفیت، اینفوگرافیک و… استفاده کنید تا توجه مخاطب را جلب کنید. پیشنهاد میکنیم در تولید محتوای کمپین از تیترهای پررنگ، عبارات کوتاه، تگلاین و هشتگهای جذاب استفاده کنید.
5. تعامل با مشتری
سوال پنجم: آیا قرار است کمپین دیجیتال مارکتینگ یک ارتباط یکطرفه باشد؟
طبیعتا پس از راهاندازی و عمومی شدن کمپین، تعامل با مخاطب و مشتریان آغاز میشود که یکی از بخشهای کلیدی در موفقیت کمپین است. احتمالا در ابتدای کار با سیلی از سوالات در مورد کمپین مواجه خواهید شد؛ نیمه پر لیوان را در نظر بگیرید، این سوالات فرصتی برای ایجاد یک رابطه و تجربه خوب برای مخاطب شما است. ردیابی سوالات پرتکرار در این تعاملات، حکم یک تحقیق بازار تمامعیار را دارد و به شما کمک میکند درک بهتری از خواستهها و نیازهای مشتریان داشته باشید. بنابراین هنگامیکه برای ایجاد کمپین برنامهریزی میکنید، فضایی برای تعامل با مشتریان فراهم کرده و برای شنیدن سوالات و نظرات مشتریان سراپا گوش باشید.
6. اجرای آزمایشی کمپین
سوال ششم: آیا کمپین دیجیتال مارکتینگ شما به درستی کار میکند؟
اجرای آزمایشی کمپین بازاریابی قبل از لانچ آن بسیار مهم است. آیا حاضرید کمپین خود را بدون تست اولیه روانه بازار کنید؟ برای اینکه کمپین شانس موفقیت بیشتری داشته باشد، باید ببینید که چگونه کار میکند. از طریق اجرای آزمایشی کمپین میتوانید میزان موفقیت، قدرت انتقال پیام و اشکالات احتمالی را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تغییر دهید.
دیپین، شاهراهی برای کمپین دیجیتال مارکتینگ
کمپین بازاریابی دیجیتال، نقطه تماس کسبوکار با مخاطب است. بنابراین باید حسابی حواستان باشد که چه پیامی، به چه کسانی و با چه هدفی ارائه میشود. همانطور که در این مطلب دیدید، شناخت کامل مخاطب و انتخاب بازار هدف یکی از بخشهای کلیدی و سرنوشتساز در کمپین دیجیتال مارکتینگ است، به قول یک ضربالمثل قدیمی:
خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج
پس باید به دنبال راهی باشیم که خشت اول را درست انتخاب کنیم. چیزی که در این مسیر میتواند عملکرد شما را نسبت به سایر رقبا متمایز کند، تحلیل داده مشتریان است. شما میتوانید با استفاده از یک پلتفرم داده مشتریان (CDP) مثل دیپین، دیتای کاربران خود را از منابع مختلف جمعآوری کرده و چشمانداز کاملی از عملکرد و نیازهای آنها داشته باشید. این پلتفرم در صنایع مختلف قابلاستفاده بوده و به شما کمک میکند اطلاعات یکپارچهای از مشخصات فردی، خواستهها، نیازها و رفتار مشتری در اختیار داشته باشید. چنین دیتای یکپارچه و دقیقی، موجب انتخاب دقیقتر مخاطب هدف و شکلگیری پرسونا میشود که اولین قدم برای برگزاری یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق است.