نرخ تبدیل رقمی است که نسبت کل بازدیدکنندگان یک سایت به آن‌هایی که عمل مورد نظر (معمولاً خرید) را انجام می‌دهند، نشان می‌دهد. مشخص است که افزایش نرخ تبدیل به صورت مستقیم در افزایش درآمد و سودآوری کسب و کار دخیل است. ضمن این که بالا بودن نرخ تبدیل نشان دهنده کیفیت بالای ارائه خدمات و همچنین باکیفیت بودن وبسایت یا اپلیکیشن است.

چه حدودی برای نرخ تبدیل قابل قبول است؟

در حالی که بیشتر اوقات تصور می‌شود که نرخ تبدیل باید خیلی بالا باشد، اما واقعیت این است که نرخ تبدیل در موفق‌ترین کسب و کارها هم از ۵ درصد بالاتر نمی‌رود.

نرخ تبدیل مناسب برای هر کسب و کار با توجه به زمینه کاری و شرایط آن، می‌تواند متفاوت باشد. اما به صورت کلی می‌توان گفت که اگر نرخ تبدیل بین ۲ تا ۵ درصد دارید، یعنی در یک محدوده بسیار خوب قرار دارید.

اما خیلی از کسب و کارها را می‌بینیم که دارای نرخ تبدیل ۰٫۱ درصد یا ۰٫۰۱ هستند که ارقام خوبی نیست. بنابراین چنین کسب و کارهایی باید تلاش کنند تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهند. اما چگونه؟ در ادامه ده راه موثر برای افزایش نرخ تبدیل را به شما معرفی می‌کنیم.

راه های افزایش نرخ تبدیل

۱. استفاده از پاپ آپ (pop up)

بر اساس تحقیقات انجام شده، نرخ تبدیل برای پنجره‌های پاپ آپ به صورت کلی ۳ درصد است. اما اگر بهینه‌سازی‌های لازم به صورت کامل برای این گونه پنجره‌ها انجام شود، می‌تواند نرخ تبدیلش تا ۱۰ درصد نیز افزایش یابد.

با استفاده از پنجره‌های پاپ آپ می‌توانید پیشنهادهای مختلف به خصوص پیشنهادهای ویژه خود را به کاربران ارائه کنید. اما نکاتی را هم باید در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید چند پنجره پاپ آپ مختلف نمایش دهید، بین هر کدام حداقل ۳۰ ثانیه فاصله باشد. بستن پنجره پاپ آپ برای کاربر باید آسان باشد. همچنین تنظیماتی را در سایت خود قرار دهید که این پنجره‌ها برای هر کاربر فقط یک بار نمایش داده شود.

۲. بهینه سازی فرم ها

بسیاری از کاربران تا پای عضویت و خرید از یک سایت می‌روند، اما طولانی بودن فرم آن‌ها را منصرف می‌کند. شاید این گونه به نظر نیاید، ولی فرم‌ها تأثیر زیادی در نرخ تبدیل دارند.

بنابراین بهتر است تا فرم‌های عضویت خود را به شکل بهینه درآورید و تمامی فیلدهای اضافی و غیر ضروری را حذف نمایید. به این ترتیب کاربران بیشتری عمل مورد نظر شما را انجام خواهند داد و نرخ تبدیل افزایش می‌يابد.

۳. استفاده از نظرات، نقدها و توصیفات کاربران

بیش از ۸۹ درصد خریدکنندگان آنلاین، قبل از انجام خرید، نظرات و نقدهای آنلاین در مورد محصول مورد نظر خود را می‌خوانند. همچنین ۴۹ درصد از کاربران، نظرات مثبت در مورد یک محصول را به عنوان یکی از سه دلیل اصلی خرید آنلاین به شمار می‌آورند.

از اهمیت وجود نظرات، نقدها و توصیفات مشتریان و کاربران از یک محصول یا برند شما، هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. بنابراین بهتر است تا این فضا را برای کاربران به وجود بیاورید و آن‌ها را تشویق کنید که در مورد برند یا محصولات شما، محتوا تولید کنند.

نظرات چه مثبت باشد، چه منفی، در مجموع اعتماد کاربران به شما را افزایش خواهد داد. بنابراین به هیچ وجه نگران نظرات منفی نباشید و در عین حال سعی کنید تا از انتقادات کاربران نیز استفاده کنید.

۴. پی‌گیری نحوه تعامل کاربران با سایت و اپلیکیشن

یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که می‌توان از طریق آن فهمید کاربران چرا از کسب و کار شما خرید نمی‌کنند، این است که تعامل و رفتار آن‌ها در سایت را پی‌گیری نمایید.

با استفاده از ابزارهای داده محور مثل پلتفرم داده مشتریان، می‌توانید تمامی حرکات کاربران در سایت را زیر نظر بگیرید و ببینید که کاربران بیشتر در چه مراحلی متوقف می‌شوند و دلیلش چه می‌تواند باشد.

مثلاً اگر بیشتر کاربران در مرحله پر کردن فرم متوقف شده باشند، درمی‌یابید که اشکالی در فرم‌های شما وجود دارد و نسبت به حل آن اقدام می‌کنید.

۵. پشتیبانی و چت آنلاین

برخی اوقات کاربران در مورد محصول یا خدمات شما سوالی دارند و می‌خواهند در همان لحظه جواب خود را بگیرند. اگر شرایطش مهیا نباشد، طبعاً سایت شما را ترک خواهند کرد و تبدیل اتفاق نخواهد افتاد.

بنابراین بهتر است که امکان چت و پشتیبانی آنلاین از سایت خود را فراهم کنید. به این ترتیب کاربر هر سوالی که داشته باشد همان موقع از پشتیبانی می‌پرسد و احتمال تبدیل بالا می‌رود.

۶. متون سایت را از لحاظ کپی رایتینگ چک کنید

گاهی به نظر می‌رسد که همه کارهای لازم را به صورت کامل انجام داده‌اید، اما باز هم تبدیل صورت نمی‌گیرد. اما آیا نوشته‌های سایت خود را چک کرده‌اید؟ آیا به نظرتان این نوشته‌ها به اندازه کافی قانع کننده هستند؟

در بسیاری از موارد مشکل اصلی، نحوه صحبت با کاربران است؛ طوری که پیام اصلی شما منتقل نشده یا آنگونه که باید، منتقل نشده.

۷. برای سبدهای خرید رها شده برنامه داشته باشید

باید یک برنامه ویژه برای کاربرانی داشته باشید که سبد خرید خود را پر می‌کنند اما خرید خود را نهایی نمی‌کنند. مثلاً می‌توانید با استفاده از یک نوتیفیکیشن یا یک ایمیل، به کاربر یادآوری کنید که سبد خریدش را رها کرده.

همچنین در مواردی که سبد خرید ارزش نسبتاً بالایی دارد، می‌تواند یادآوری خود را با یک پیشنهاد یا تخفیف ویژه همراه کنید.

۸. تسهیل مرحله اول

معمولاً لازم است تا برای خرید، کاربران در سایت عضو شوند. اما لازم نیست تا در همان مرحله اول، همه اطلاعات کامل را از کاربر بگیرید. همان ابتدا فقط از کاربر یک ایمیل بخواهید. در مراحل بعدی و به خصوص در هنگام انجام خرید، کاربر خودش اطلاعاتش را کامل می‌کند. اما اگر از همان ابتدا اطلاعات کامل از کاربر را بخواهید، احتمال این که منصرف شود، بیشتر می‌شود.

۹. عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید

لندینگ پیج شما باید ساده و خلوت باشد و ناوبری آن نیز ساده باشد. یک صفحه شلوغ، فقط و فقط باعث حواس‌پرتی کاربر و نرسیدن شما به هدف اصلی‌تان می‌شود. بنابراین باید سعی کنید که تمامی اجزای صفحه بهینه و کاملاً ساده باشند.

۱۰. ضمانت بازگشت وجه

داشتن ضمانت بازگشت وجه در صورت به وجود آمدن مشکلات مختلف، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کاربران به خرید ترغیب می‌کند. بهتر است در این زمینه خیال کاربران خود را راحت کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که در صورت به وجود آمدن مشکل، هزینه را به صورت صد درصدی به آن‌ها بازمی‌گردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *