اگر قرار باشد برند خاصی را دنبال کنید، از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ به اینستاگرام آن سر می‌زنید یا مثلا وب‌سایتش را چک می‌کنید؟ راه‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با برند وجود دارد، طبق تحقیقات انجام‌شده، اکثر برندها معمولا از سه تا چهار کانال بازاریابی مختلف مثل وب‌سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و… استفاده می‌کنند که انتخاب آن‌ها به نوع کسب‌وکار و رفتار مخاطب بستگی دارد.

یک استراتژی بازایابی موفق شامل ترکیبی از کانال‌های بازاریابی مختلف است که برای افزایش تعامل و دستیابی به اهداف کلیدی با یکدیگر ادغام شده‌اند. کانال‌های بازاریابی اغلب به برقراری ارتباط از طریق تولید محتوای درست، بازاریابی و فروش محصول و ارائه پشتیبانی در طول دوره خرید و پس از آن کمک می‌کند. این کانال‌ها به صاحبین کسب‌وکار اجازه می‌دهند تا با صرفه‌جویی در زمان و هزینه، پیام خود را به مصرف‌کننده انتقال دهند. در این مطلب به معرفی و مقایسه کانال‌های بازاریابی در کسب‌وکارهای مختلف می‌پردازیم تا بتوانید آگاهانه‌تر کانال‌های بازاریابی مناسب حوزه فعالیتتان را انتخاب کنید.

کانال بازاریابی چیست؟

کانال‌های بازاریابی یا Marketing channels، ابزارهایی هستند که تیم مارکتینگ از آن‌ها برای ایجاد ارتباط و انتقال یک پیام خاص بین شرکت با گروهی از مشتریان بالقوه استفاده می‌کنند. کانال بازاریابی به شما کمک می‌کند مشتریان بالقوه را به خرید محصول با خدمات شرکت ترغیب کنید. در دنیای امروز، کانال‌های بازاریابی مختلفی وجود دارد که متخصصین بازاریابی را در مسیر مدیریت فروش و تعیین استراتژی بازاریابی موثر برای کسب‌وکار هدایت می‌کند. هر کدام از این کانال‌ها با هدف‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای مثال ممکن است یک کانال برای ایجاد هویت برند باشد و کانالی دیگر جهت انتقال اطلاعات یک محصول جدید باشد.

معرفی 9 کانال بازاریابی

به عنوان یک بازاریاب، می‌توانید متناسب با ماهیت کسب‌وکار خود، از انواع کانال‌ها و تکنیک‌های بازاریابی استفاده کنید. محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی کنید، وبینارهای متنوع را از طریق کمپین ایمیل مارکتینگ تبلیغ کنید و حتی از طریق چت بات‌ها، پرداختی‌ها را از مشتریان دریافت کنید. اما واقعیت این است که برای انتخاب کانال‌های بازاریابی مناسب، باید شناخت نسبتا خوبی از هر کدام داشته باشید تا قبل از هر اقدامی، اثرگذاری آن را روی کسب‌وکار خود بررسی کنید. در این قسمت 9 مورد از محبوب‌ترین کانال‌های بازاریابی را به شما معرفی می‌کنیم:

1. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing به شما این امکان را می‌دهد که پیام تبلیغاتی خود را از طریق ایمیل به مخاطب هدف منتقل کنید. ارسال ایمیل و برگزاری کمپین‌های ایمیلی، یکی از کانال‌های بازاریابی موثر است که به وسیله آن می‌توانید مشتریان را درباره آخرین اخبار، محصولات یا خدمات پرفروش و یا حتی تخفیف‌ها به‌روز کنید. بسیاری از برندها از ایمیل مارکتینگ به عنوان کانالی برای انتشار مطالب آموزشی، معرفی برنامه‌های وفاداری مشتریان و سایر خدمات نیز استفاده می‌کنند. البته جالب است بدانید که ایمیل مارکتینگ مدرن از روش‌های قدیمی مثل ارسال ایمیل‌های انبوه فاصله گرفته و به جای آن روی شخصی‌سازی ایمیل‌ها تمرکز دارد. شاید در نگاه اول این کار، زمان‌بر به‌نظر برسد اما داشتن پلتفرم داده مشتریان (CDP) و استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی این کار را ساده کرده است.

2. اینفلوئنسر مارکتینگ

این کانال بازاریابی به شما کمک می‌کند تا از طریق افراد مهم و محبوب، برند خود را به دیگران معرفی کنید. اینفوئنسرها افرادی هستند که به خاطر محبوبیتشان، می‌توانند روی نظرات دنبال‌کنندگان تاثیر بگذارند. تیم بازاریابی، محتوای موردنظر خود را برای تبلیغ در اختیار اینفلوئنسر قرار می‌دهد. پس از به‌اشتراک‌گذاری تبلیغ، ترافیک وب‌سایت و به دنبال آن فروش افزایش پیدا می‌کند. اینفلوئنسرها، به نوعی رهبران عقیده مخاطبان هستند که با تایید محصولات یک برند، آگاهی از برند را تقویت می‌کنند. اعتماد و تاثیرپذیری مخاطب نسبت به اینفلوئنسرها آن‌قدر زیاد است که باید این کانال بازاریابی را هم در نظر داشته باشید. این کانال بیشتر برای کسب‌وکارهایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند می‌تواند مناسب باشد.

3. شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید با توجه به نوع کسب‌وکار و جامعه هدفتان، از کانال‌های بازاریابی مختلف برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کنید. از شبکه‌های اجتماعی می‌توان برای برقراری تعامل با مخاطب، اطلاع‌رسانی رویدادهای برند، ارائه خدمات پشتیبانی، معرفی محصول و مزایای آن و… کمک گرفت. شبکه‌های اجتماعی به عنوان کانال‌های بازاریابی شما را قادر می‌سازد تا با به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات، تصاویر، ویدیوهای مختلف از محصولات و خدماتتان، فروش مستقیم را افزایش دهید. استفاده از این کانال ارتباطی برای اغلب کسب‌وکارها ضروری است.

4. سئو

بازاریابی سئو یکی از کانال‌های بازاریابی است که به موقعیت وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل اشاره دارد. برای اینکه وب‌سایت و محتوای خود را به مشتریان بالقوه نمایش دهید، باید نتایج جستجوی گوگل را بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کنید. با توجه به تغییرات روند جستجوی گوگل، اصول سئو نیز از روش‌های قدیمی مثل کلمات کلیدی فاصله گرفته و موارد مختلفی را دربرمی‌گیرد. شما باید با انتشار محتوای باکیفیت و مرتبط، بررسی کلمات کلیدی و… صفحات وب‌سایتتان را بهینه کنید و ساختار آن را بهبود ببخشید. اگر می‌خواهید مخاطبان هدف، خیلی سریع به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند، باید هدف آن‌ها از جستجو شناسایی کنید و به دنبال ارائه پاسخ درستی به سوالات احتمالیشان باشید. در این کانال بازاریابی، شناخت مخاطب هدف و نیازهای او اهمیت زیادی دارد. کسب‌وکارهایی که بازدید وبسایتشان برایشان اهمیت زیادی دارد (مثلاً فروشگاه‌های اینترنتی)، حتماً باید از این کانال ارتباطی بهره ببرند.

5. وب‌سایت و وبلاگ

داشتن یک وب‌سایت برای هر نوع کسب‌وکاری ضروری است. وب‌سایت، بستر مناسبی برای آموزش مشتریان و اطلاع‌رسانی درباره شرکت و محصولات شما است. برای برقراری ارتباط تنگاتنگ با بازدیدکنندگان سایت، باید یک استراتژی بازاریابی محتوایی درست، متناسب با نیازها و خواسته‌های مشتریان بالقوه طراحی کنید. وب‌سایت و وبلاگ، امکان معرفی محصولات و خدمات را به همراه مزایای آن فراهم کرده و به بررسی موردی آن‌ها می‌پردازد. علاوه‌براین از طریق وبلاگ می‌توان به سوالات احتمالی مخاطبان در زمینه تخصصی کسب‌وکار پاسخ داد.

6. پادکست مارکتینگ

امروزه درصد بالایی از مردم، بخشی از روز خود را صرف گوش دادن به پادکست می‌کنند. تقاضا برای محتوای صوتی به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده، بنابراین شما می‌توانید پادکست را به عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی خود برای تبلیغ انتخاب کنید. در پادکست مارکتینگ، تیم بازاریابی برای محصولات و خدمات خود محتوای صوتی تولید می‌کنند. پادکست‌ها انواع مختلفی دارند و به روش‌های متنوعی مثل گفتگوهای دوستان و مصاحبه، به برقراری روابط مثبت با مشتریان و آگاهی از برند کمک می‌کنند. کسب‌وکارهایی که محتوای تخصصی در حوزه کاری خود تولید می‌کنند، می‌توانند آن را در قالب پادکست نیز منتشر کنند.

7. بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی یک کانال بازاریابی عالی برای انتقال پیام‌های ضروری به مشتریان است که مواردی مثل نحوه استفاده از محصول و مزایای آن را نمایش می‌دهد. بازاریابی ویدیویی بهترین گزینه برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند نرخ تبدیل بالایی داشته باشند، تعامل خوبی با مخاطب برقرار کنند و فرآیند بازگشت سرمایه را سرعت ببخشند.

8. برگزاری رویداد

برگزاری رویداد یا Event آنلاین و آفلاین، ایده خوبی برای برقراری ارتباط با بازار هدف است. رویداد ممکن است با هدف ارائه یک محصول جدید و… برگزار شود که طی آن، محتوای ارزشمند و اطلاعات جدید، با مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود. این کانال بازاریابی به شما کمک می‌کند درک عمیق‌تری از ترجیحات، نیازها و خواسته‌های مشتری پیدا کنید و مسیر بازاریابی خود را شناسایی کنید. معمولاً کسب‌وکارهایی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، از این کانال ارتباطی بیشتر بهره می‌برند.

9. تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال یکی از کانال‌های بازاریابی است که در پلتفرم‌های دیجیتالی مثل اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب، وب‌سایت‌ها و… با فرمت‌های مختلف منتشر می‌شود. این روش، به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کرده و محصولات خاصی را تبلیغ می‌کند. تمامی کسب‌وکارها می‌توانند از این کانال ارتباطی استفاده کنند.

استفاده بهینه از کانال‌های بازاریابی با پلتفرم داده مشتریان

اگر می‌خواهید به بهترین‌ نحو از کانال‌های بازاریابی بهره‌مند شوید، بهتر است از یک پلتفرم داده مشتریان (CDP) مثل دیپین استفاده کنید که قابلیت بازاریابی چند کاناله دارد. دیپین با جمع‌آوری دیتای کاربران از کانال‌های مختلف و ضبط رفتار آن‌ها، چشم‌انداز کاملی از مخاطبان فراهم می‌کند. این چشم‌انداز، تیم مارکتینگ را در مسیر شناخت مخاطب، تعیین استراتژی و کانال‌های بازاریابی مناسب هدایت می‌کند. هر کسب‌وکاری، فارغ از نوع فعالیتی که دارد، باید برای رسیدن به اهدف خود از پلتفرم CDP مثل دیپین کمک بگیرد که قابلیت مالتی پنل مارکتینگ داشته باشد و امکان مدیریت اطلاعات ورودی در کانال‌های بازاریابی مختلف را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *