مارکترهای امروزی باید با بهترین و موثرترین تکنیک‌های بازاریابی برای ارتباط گرفتن با مشتری در بهترین زمان ممکن آشنایی کامل داشته باشند. در سخن ساده به نظر می‌رسد، اما در عمل می‌بینیم که هر ساله چالش‌های جدیدی به کمپین‌های بازاریابی اضافه می‌شود و برنامه‌های از پیش تعیین شده را دچار مشکل می‌کند. مثلاً همین چرخش فعلی کمپین‌های بازاریابی به سمت هدفمند شدن یا قوانین جدید و سختگیرانه‌ای که در ارتباط با حریم خصوصی و جمع آوری دیتای کاربران وضع شده یا نیاز برندها به ارائه تجربه شخصی‌سازی شده به صورت هم راستا در کانال‌های ارتباطی مختلف؛ همه‌ی این‌ها ترند ها و چالش‌های جدیدی در بازاریابی هستند که تا چند سال پیش وجود نداشتند.

درک ترند ها و چالش‌های جدید در مارکتینگ برای موفقیت برنامه‌های بازاریابی ضروری است. مارکترهایی که نتوانند وضعیت فعلی دنیای مارکتینگ را درک کنند و از تغییرات آن آگاه نباشند، به طور قطع نمی‌توانند پا به پای دیگر مارکترها پیش بروند.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، به ۶ ترند جهانی که آینده بازاریابی و موفقیت مارکترها را تعیین می‌کند، بپردازیم.

۱. استفاده از قدرت دیتا

می‌توان گفت که در ۲۰ سال گذشته، دیتای تولید شده در سرتاسر دنیا به صورت تصاعدی افزایش داشته و بسیاری کسب‌وکارها را مجاب کرده که به استراتژی‌های داده‌محور روی بیاورند. با این حال، در حال حاضر ما در یک نقطه عطف تاریخی قرار داریم. بر اساس گزارش Statista، مجموع دیتای تولید شده، جمع‌آوری شده، کپی شده و مصرف شده‌ی جهانی از سال ۲۰۱۰ تا کنون بیش از ۵۰۰۰ درصد افزایش یافته و پیش بینی می‌شود این نرخ تصاعد تا سال ۲۰۲۵ نیز ادامه پیدا کند. این حجم عظیم از دیتا معنایش این است که کسب‌وکارهای امروزی ثروت عظیمی دارند. اما مسئله‌ی اصلی این است که چگونه باید از آن استفاده کنند؟

در نگاه اول شاید پاسخ این سوال ساده باشد. طبعاً هر ابزاری که قابلیت جمع‌آوری و تحلیل دیتا را داشته باشد، می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند. اما کدام ابزار بهترین است؟ پاسخش پلتفرم داده مشتریان (Customer Data Platform یا CDP) است.

پلتفرم داده مشتریان به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا دیتای مشتریان خود را از تمامی کانال‌های ارتباطی موجود جمع آوری کنند و به صورت یکپارچه در یک دیتابیس مرکزی ذخیره نمایند. به این ترتیب آن‌ها یک نگاه جامع و ۳۶۰ درجه از مشتریان خود خواهند داشت و قادر خواهند بود تا بهترین تجربه را برای آن‌ها رقم بزنند.

در عین حال باید توجه ویژه‌ای به هوش مصنوعی نیز داشت. هوش مصنوعی هم یکی از ترند های بسیار مهم در بازاریابی است و پیش بینی می‌شود نقش بسیار مهمی در حوزه دیتا نیز ایفا کند. در ادامه در مورد این ترند بازاریابی هم صحبت خواهیم کرد.

کسب‌وکارها باید قادر باشند تا این حجم عظیم از دیتا را پردازش کنند و در عین حال دپارتمان‌های مختلف به هم مرتبط باشند. مثلاً اطلاعات مربوط به فروش، بازاریابی، خدمات پس از فروش و بخش‌های دیگر یک کسب‌وکار، به صورت یکپارچه قابل دسترسی باشد تا بتوانند یک تجربه بی‌نقص برای مشتریان رقم بزنند. همه‌ی این‌ها با استفاده از پلتفرم داده مشتریان (CDP) ممکن می‌شود.

۲. رشد شخصی‌سازی

ارائه تجربه‌های شخصی‌سازی شده توسط کمپانی‌هایی نظیر آمازون، نتفلیکس، اپل و اوبر، استانداردهای جدیدی را در حوزه ارتباط با مشتریان تعیین کرده است. در دنیای امروز دیگر مشتریان انتظار دارند تا همه‌ی کسب‌وکارها تجربه‌ای شخصی‌سازی شده به آن‌ها ارائه کنند.

به همین خاطر شخصی‌سازی در استراتژی کسب‌وکارهای امروزی، نقشی اساسی ایفا می‌کند. در نظرسنجی انجام شده توسط  Capco، ۷۲ درصد از شرکت کنندگان، شخصی‌سازی را «بسیار مهم» دانسته‌اند و تنها ۸ درصد از آن‌ها اهمیتی برای آن قائل نشده‌اند.

زمانی شخصی‌سازی فقط مربوط به بازاریابی هدفمند می‌شد. اما در حال حاضر، این مفهوم به بخش‌های مختلفی از کسب‌وکارها راه یافته. از ایمیل‌های بازاریابی گرفته تا ارائه خدمات پس از فروش و همچنین تجربه کاربر در خرید آنلاین، همگی می‌توانند شخصی‌سازی شوند.

شاید در شرایط عادی، این تغییرات تا چند سال دیگر هم رخ نمی‌داد. اما وقوع پاندمیک کووید-۱۹ و قرنطینه اجباری، موجب شد تا بسیاری از کسب‌وکارها مجبور شوند تا خدمات و محصولات خود را به صورت آنلاین ارائه کنند. افراد زیادی نیز به خرید آنلاین روی آورند و همین اتفاقات باعث شد تا تجارت آنلاین رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. در عین حال رقابت در این عرصه نیز بیشتر از هر زمان دیگری شد. بنابراین کسب‌وکارها مجبور بودند برای پیشی گرفتن از رقبای خود، برگ‌های برنده‌ی جدیدی رو کنند. یکی از این برگ‌های برنده، همین موضوع شخصی‌سازی تجربه کاربران بود.

۳. استفاده از تبلیغات هوشمند

نظرسنجی‌هایی که موسسه Gartner بعد از پاندمیک از مارکترها انجام داده نشان می‌دهد که آن‌ها تمایل بیشتری به استفاده از تبلیغات هوشمند پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد در پاندمیک بسیاری از مارکترها متوجه تأثیر بالا و مزایای فراوان این نوع تبلیغات شده‌اند.

در عین حال تمایل کسب‌وکارها برای گسترش بخش IT و مشارکت این بخش، بیشتر شده است. در واقع بسیاری از کسب‌وکارها متوجه مزایای زیاد تبلیغات هوشمند شده‌اند و متوجه شده‌اند که این نوع تبلیغات در زمان و هزینه آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

۴. علاقه بیشتر به حفظ مشتری و افزایش وفاداری مشتریان

مشتریان ترجیح می‌دهند تا از برندهایی خرید کنند که به آن‌ها اعتماد دارند و اگر تجربه‌ی خوبی از خریدهای خود داشته باشند، به همان برند وفادار خواهند ماند. اعتماد مهم‌ترین سرمایه‌ای است که برندها با حفظ مشتری و افزایش مشتریان وفادار به دست می‌آورند. با استفاده از این سرمایه مهم، می‌توانند مشتریان جدید بسیاری از طریق ریفرال‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دست بیاورند.

در واقع ترند اصلی این است که برندها بیشتر بودجه خود را به حفظ مشتری اختصاص می‌دهند و برای جذب مشتری بودجه کمتری در نظر می‌گیرند. همچنین برندها برنامه‌های ویژه‌ای برای پاداش دادن به مشتریان خود طراحی می‌کنند. در این برنامه مشتریان بر اساس خریدها و حتی ایجاد تعامل با برند، پاداش دریافت می‌کنند.

۵. پایان عصر کوکی‌ها

از زمانی که تبلیغات دیجیتال به وجود آمد، کوکی‌هایی که دیتاهای third party جمع‌آوری می‌کردند، نقش اساسی در این تبلیغات ایفا می‌کردند. اما حالا با تغییرات به وجود آمده در قوانین و رویکرد کمپانی‌های بزرگ مانند گوگل، به پایان عصر کوکی‌ها نزدیک می‌شویم. به همین خاطر کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای مختلف نیز خود را برای این عصر جدید آماده می‌کنند.

بدون شک در ابتدای امر چالش‌های فراوانی برای مارکترها به وجود خواهد آمد و جایگزین کردن کوکی‌ها دشوار خواهد بود. اما نکته همین است که مارکترها از هم‌اکنون باید خود را برای چنین دورانی آماده کنند. دورانی که حریم خصوصی کاربر حرف اول را می‌زند.

راه حل‌هایی که برای این اتفاق ارائه می‌شود، می‌توانند متفاوت باشند. نخستین اتفاقی که به طور قطع می‌افتد، این است که کسب‌وکارها و کمپانی‌های مختلف از دیتای third party به سمت دیتای first party کوچ می‌کنند. بنابراین استفاده از ابزارهایی نظیر پلتفرم داده مشتریان (CDP) ضروری‌تر از قبل خواهد شد.

۶. گسترش هوش مصنوعی

در دنیایی که دیتا حرف اول را می‌زند، آنالیز و تحلیل دقیق بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. با توجه به حجم بالای داده‌ها و همچنین پیچیده بودنشان، ابزارهای تحلیلی نیز باید پیشرفت درخوری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در این زمینه می‌تواند به درد مارکترها بخورد، هوش مصنوعی است.

همین حالا هم هوش مصنوعی در بسیاری از کسب‌وکارها نقش مهمی را ایفا می‌کند. با این حال پیش بینی می‌شود که نقش آن در آینده‌ای نزدیک، اهمیتی بیش از پیش پیدا کند و کسب‌وکارهای بیشتری به آن روی بیاورند.

بدون شک گسترش استفاده از هوش مصنوعی یکی از ترندهای اصلی مارکتینگ است و کمپانی‌های زیادی در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *